ࡱ> '`$bjbjBZqBl  :H:H:H8rHfIp6.JJ(JJJORCP_PKoMoMoMoMoMoMo$"rhtqo5QOOQQqoJJp{d{d{dQv JJKo{dQKo{d{drkkTGlJ"J `n"_Y:HZkmtp0pkzu^vuGluGloPP{dP PxoPoPoPqoqoaoPoPoPpQQQQd2 !*2 * ZdzisBaw ChBopek Instytut Transportu Samochodowego BILANSOWANIE EMISJI ZANIECZYSZCZEC Z SILNIKW AUTOBUSW MIEJSKICH W pracy porwnano emisj potencjalnego dwutlenku wgla z silnika o zapBonie samoczynnym na olej napdowy i z silnika o zapBonie samoczynnym na paliwo bioetanolowe E95. Obliczono emisj potencjalnego kopalnego dwutlenku wgla i emisj potencjalnego niekopalnego dwutlenku wgla z jednego autobusu w jednym roku. Porwnano emisj zanieczyszczeD: tlenku wgla, wglowodorw, tlenkw azotu, czstek staBych oraz potencjalnego ozonu troposferycznego w warunkach symulujcych rzeczywiste u|ytkowanie. THE BALANCE OF THE POLLUTANT EMISSION FROM ENGINES OF CITY BUSES The emission of potential carbon dioxide from self ignition engine on petrol diesel and from selfignition engine on bioethanol fuel E95 has been compared in the paper. The emission of potential fossil carbon dioxide and potential nonfossil carbon dioxide from one bus in one year has been estimated. The pollutant emission of carbon monoxide, hydrocarbons, nitrogen oxides, particulate matter and ozoneforming potential have been compared in conditions simulated real use. Wstp Autobusy miejskie maj wa|n rol do speBnienia w komunikacji miejskiej. Spo[rd wszystkich [rodkw transportu komunikacji miejskiej autobusy zapewniaj najbardziej  elastyczny sposb realizacji zadaD komunikacyjnych: najBatwiej jest dotrze autobusom do r|nych miejsc aglomeracji miejskich a organizacja ruchu autobusw wymaga u|ycia najmniejszych nakBadw technicznych i finansowych. Dodatkowo miejska komunikacja autobusowa zapewnia mo|liwo[ Batwych modernizacji organizacji transportu, zarwno wsytuacjach zmian zachodzcych w funkcjonowaniu miast, jak i wydarzeD nadzwyczajnych, takich jak: remonty infrastruktury czy awarie transportowe lub infrastruktury miasta. Mimo niekwestionowanych zalet innych rodzajw [rodkw miejskiego transportu publicznego, takich jak: szybka kolej miejska, w tym szczeglnie podziemna, tramwaje czy trolejbusy, autobusy miejskie stanowi jedn z najwa|niejszych kategorii pojazdw komunikacji miejskiej. Konsekwencj tego faktu jest du|y udziaB autobusw w realizacji zadaD komunikacji w miastach. Autobusy s napdzane silnikami spalinowymi o zapBonie samoczynnym, w zwizku zczym znane s ekologiczne skutki ich stosowania [4, 5]. Najwa|niejszymi ekologicznymi skutkami u|ytkowania autobusw jest  oprcz emisji haBasu i powodowania drgaD  przede wszystkim emisja zanieczyszczeD szkodliwych dla ludzi i ich [rodowiska. Dodatkowo sytuacj ekologiczn pogarsza fakt, |e autobusy s intensywnie u|ytkowane wcentrach aglomeracji miejskich, a wic w miejscach o du|ym zaludnieniu i nat|eniu ruchu drogowego. W wypadku klasycznych silnikw o zapBonie samoczynnym szczeglnie grozna jest emisja czstek staBych i tlenkw azotu. St|enia czstek staBych PM10 (o [rednicy aerodynamicznej mniejszej od 10 m) w powietrzu atmosferycznym s jednym znajczstszych powodw przekroczeD limitw st|eD zanieczyszczeD w powietrzu wcentrach miejskich [5]. Od 2009r. dodatkowo jest limitowane st|enie czstek staBych PM2.5. Silniki o zapBonie samoczynnym s jednym z najpowa|niejszych zrdeB emisji zarwno czstek staBych, jak i tlenkw azotu, pochodzcych z transportu drogowego wcentrach miast [3  6]. Kolejnym wa|nym zagro|eniem ze strony silnikw spalinowych jest emisja zwizkw organicznych, szczeglnie wielopier[cieniowych wglowodorw aromatycznych o silnie kancerogennym dziaBaniu [4, 5]. ZBo|onym oddziaBywaniem ze strony skBadnikw spalin jest tworzenie si ozonu troposferycznego, przyczyniajcego si do powstawania smogu fotochemicznego, ktry stanowi jedno z najpowa|niejszych zagro|eD w wielkich aglomeracjach w ciepBych obszarach klimatycznych [1, 3, 5, 8, 10, 17]. Najwa|niejszymi prekursorami ozonu troposferycznego s: lotne zwizki organiczne i tlenki azotu [1, 8, 10, 17]. W wielkich aglomeracjach miejskich substancje te pochodz gBwnie ze spalin silnikw samochodowych. Emisja substancji szkodliwych dla zdrowia stanowi przede wszystkim zagro|enie lokalne, a prekursorw ozonu troposferycznego zagro|enie w skali wielkich aglomeracji miejskich lub  co najwy|ej  makroregionw. Spo[rd zagro|eD globalnych, powodowanych przez motoryzacj, najpowa|niejsza jest emisja gazw sprzyjajcych intensyfikacji zjawiska cieplarnianego w atmosferze, tzw. gazw cieplarnianych lub szklarniowych [4, 5]. Konsekwencj intensyfikacji zjawiska cieplarnianego w atmosferze s globalne zmiany klimatu, spowodowane ociepleniem dolnych warstw atmosfery, powierzchni Ziemi i wd powierzchniowych. Spo[rd skBadnikw spalin silnikw najwikszy wpByw na zjawisko cieplarniane ma emisja dwutlenku wgla, gBwnie zpowodu skali tej emisji. Emisja zawartych w spalinach innych substancji, sprzyjajcych zjawisku cieplarnianemu, takich jak: metan, podtlenek azotu czy amoniak, jest o rzdy wielko[ci mniejsza ni| emisja dwutlenku wgla [4, 5]. W wymienionych zagro|eniach [rodowiska, szczeglnie w centrach miejskich, znaczcy udziaB maj autobusy miejskie. W zwizku z tym intensywnie poszukuje si metod zmniejszenia tych zagro|eD. Spo[rd r|nych rozwizaD technicznych szczeglne nadzieje wi|e si z zastosowaniem paliw pochodzenia biologicznego, umo|liwiajcych radykalne zmniejszenie emisji dwutlenku wgla pochodzenia kopalnego, a wic ze zrdeB nieodnawialnych [3, 5  7, 11, 13, 15]. Dodatkowo niektre rozwizania z zastosowaniem biopaliw umo|liwiaj tak|e wyrazne zmniejszenie emisji zanieczyszczeD szkodliwych dla zdrowia ludzi. Do takich rozwizaD nale|y zastosowanie paliwa bioetanolowego do zasilania silnikw o zapBonie samoczynnym [3, 5, 8, 11, 13, 15]. Silniki o zapBonie samoczynnym na paliwo bioetanolowe produkuje do tej pory wyBcznie szwedzki koncern Scania AB [3, 6, 11, 14, 15]. Pierwszym silnikiem o zapBonie samoczynnym na paliwo bioetanolowe, stosowanym do napdu autobusw miejskich, byB silnik DSI9 E01, zbudowany na bazie klasycznego silnika DC9 01 na olej napdowy. Silnik ten zostaB wprowadzony do eksploatacji 1989r. [3, 6, 11, 14, 15]. Nastpna wersja silnika bioetanolowego  model Scania DC9 E02270 zostaB wprowadzony na rynek w2006 r. [14]. Silnik DC9 E02270 jest 5 cylindrow konstrukcj rzdow o objto[ci skokowej 8,9dm3. StopieD spr|ania jest rwny 28. Moc znamionowa wynosi NeN=199kW przy prdko[ci obrotowej nN = 1900min 1, a maksymalny moment obrotowy wynosi MeM = 1200 Nm przy prdko[ci obrotowej nM = (1100 1400) min 1. UkBad zasilania jest wyposa|ony w pompowtryskiwacze. W konstrukcji zastosowano rozrzd z czterema zaworami w ka|dym cylindrze. W celu zmniejszenia emisji tlenkw azotu w silniku zastosowano jedynie recyrkulacj chBodzonych spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation). W ukBadzie wylotowym umieszczono utleniajcy reaktor katalityczny, skutecznie zmniejszajcy emisj tlenku wgla i zwizkw organicznych, w tym towarzyszcych spalaniu biopaliw aldehydw, oraz cz[ciowo zmniejszajcy rwnie| emisj cz[ci organicznej czstek staBych [5]. W celu oceny zagro|enia ze strony substancji szkodliwych dla zdrowia ludzi najwa|niejsza jest emisja zanieczyszczeD w skali lokalnej, cho do celw inwentaryzacji emisji zanieczyszczeD jest konieczne bilansowanie tych emisji w caBym umownym cyklu powstawania i eksploatacji pojazdw, a tak|e ich materiaBw eksploatacyjnych iinfrastruktury [5, 12, 17, 19]. W wypadku zagro|eD globalnych istotne jest bilansowanie tych zagro|eD tylko w caBym wspomnianym cyklu [5, 12, 17, 19]. W literaturze angielskojzycznej w odniesieniu do analiz emisji zanieczyszczeD ze wzgldu na rozpatrywane rodzaje paliw u|ywa si do okre[lenia tego cyklu nazwy  from well to wheel [12, 17, 19], co mo|na przetBumaczy  od zrdBa (pozyskiwania no[nika energii) do koBa (pojazdu) . Oczywi[cie granice owego cyklu s caBkowicie umowne, trudno bowiem uzna, czy rozpatrywany obszar dziaBalno[ci cywilizacyjnej obci|a jeszcze motoryzacj ze wzgldu na emisj zanieczyszczeD, np. wytwarzanie maszyn wydobywczych, czy te| obszar ten dotyczy dziaBalno[ci oglnocywilizacyjnej [5]. W odniesieniu do analizy emisji zanieczyszczeD ze wzgldu na stosowane paliwa lub  oglniej  no[niki energii (np. energia elektryczna) szczeglnie istotnymi elementami cyklu, determinujcymi emisj zanieczyszczeD, s: wytwarzanie surowcw na paliwa, wytwarzanie paliw, transport i dystrybucja paliw oraz eksploatacja pojazdw samochodowych [5, 12, 17, 19]. Nale|y jeszcze pamita o innych rodzajach oddziaBywania na [rodowisko dziaBalno[ci zwizanej z eksploatacj silnikw samochodowych, np. zanieczyszczenie [rodowiska w konsekwencji stosowania nawozw sztucznych do produkcji ro[lin, przeznaczonych na biomas, itp. Spo[rd elementw rozpatrywanego cyklu powstawania i eksploatacji pojazdw oraz ich materiaBw eksploatacyjnych i infrastruktury, najbardziej stabilna i obszerna jest wiedza na temat emisji zanieczyszczeD, zwizanej z u|ytkowaniem silnikw spalinowych. Zagro|enia, zwizane z innymi elementami cyklu, s bardzo wra|liwe na zastosowane rozwizania. PrzykBadem jest emisja dwutlenku wgla przy produkcji biokomponentw, bardzo silnie zale|na od zastosowanej technologii [19]. W zwizku z uwagami przedstawionymi we wstpie postanowiono w niniejszej pracy przeprowadzi analiz emisji zanieczyszczeD z autobusowych silnikw bioetanolowych jedynie w zakresie ich u|ytkowania, majc peBn [wiadomo[, |e jest to tylko cz[ elementw bilansu emisji zanieczyszczeD. Mimo to wydaje si, |e jest celowe dokonanie takiej analizy, aby w wymierny sposb byBo mo|liwe ocenienie ekologicznych atrybutw rozpatrywanych rozwizaD. Emisja potencjalnego dwutlenku wgla Emisja potencjalnego dwutlenku wgla obejmuje powstawanie dwutlenku wgla na skutek caBkowitego i zupeBnego spalenia paliwa, zawierajcego wgiel. SkBad elementarny paliwa jest okre[lony przez udziaBy masowe poszczeglnych pierwiastkw tworzcych paliwo. Rozpatrujemy paliwo zawierajce: wgiel, wodr i tlen. SkBad elementarny paliwa okre[la zbir:  EMBED Equation.3  (1) gdzie: uc  udziaB masowy wgla w paliwie, uH  udziaB masowy wodoru w paliwie, uc  udziaB masowy tlenu w paliwie. Dla oleju napdowego przyjmuje si przybli|ony skBad elementarny w postaci [4]:  EMBED Equation.3  (2) Paliwo bioetanolowe E95 stosowane do zasilania silnikw o zapBonie samoczynnym ma skBad, przedstawiony w tabeli. Tabela 1 SkBad paliwa E95 [9] Table 1 The composition of fuel E95 [9] SkBadnik paliwaUdziaB masowyEtanol 95% v/v92,2%Aktywator zapBonu5%Eter MTBE2,3%Izobutanol0,5%Inhibitor korozji90 ppm W celu wyznaczenia skBadu elementarnego paliwa E95 trzeba uwzgldni skBad elementarny: etanolu, wody stanowicej skBadnik 95 procentowego etanolu oraz pozostaBych skBadnikw paliwa E95. Dla uproszczenia  nie czynic wielkich bBdw  przyjto, |e pozostaBe oprcz etanolu skBadniki paliwa E95 s ropopochodne i maj skBad podobny do oleju napdowego. Na rysunku 1 przedstawiono skBad elementarny etanolu, wody, oleju napdowego ipaliwa bioetanolowego E95.  Rys. 1. SkBad elementarny: etanolu C2H5OH, wody H2O, oleju napdowego PD i paliwa bioetanolowego E95 Fig. 1. The elementary composition of: ethanol C2H5OH, water H2O, petrol diesel PD andbioethanol fuel E95 Tworzenie dwutlenku wgla na skutek spalania paliwa charakteryzuje wskaznik emisji potencjalnego dwutlenku wgla [4]  EMBED Equation.3  (3) gdzie: mCO2  emisja potencjalnego dwutlenku wgla, mf  masa spalonego paliwa. Na podstawie znajomo[ci skBadu elementarnego paliw mo|na wyznaczy dla nich wskaznik emisji potencjalnego dwutlenku wgla:  EMBED Equation.3  (4) gdzie: CO2  masa czsteczkowa dwutlenku wgla: CO2 H" 44 kg, C  masa atomowa wgla C H" 12 kg. Na rysunku 2 przedstawiono wskaznik emisji potencjalnego dwutlenku wgla WCO2p, dwutlenku wgla kopalnego WCO2pf i dwutlenku wgla niekopalnego WCO2pnf dla oleju napdowego PD i paliwa bioetanolowego E95.  Rys. 2. Wskaznik emisji potencjalnego dwutlenku wgla WCO2p, dwutlenku wgla kopalnego WCO2pf i dwutlenku wgla niekopalnego WCO2pnf dla oleju napdowego PD i paliwa bioetanolowego E95 Fig. 2. The emission coefficient of potential carbon dioxide WCO2p, potential fossil carbon dioxide WCO2pf and potential non fossil carbon dioxide WCO2pnf for petrol diesel PD andbioethanolfuel E95 Emisj drogow potencjalnego dwutlenku wgla mo|na wyznaczy jako iloczyn wskaznika emisji potencjalnego dwutlenku wgla i drogowego zu|ycia paliwa. Emisja drogowa jest zdefiniowana jako pochodna emisji wzgldem drogi przebywanej przez pojazd, a drogowe zu|ycie paliwa jako pochodna masy zu|ywanego paliwa wzgldem drogi przebywanej przez pojazd [4].  EMBED Equation.3  (5) gdzie: bCO2p  emisja drogowa potencjalnego dwutlenku wgla, qf  drogowe zu|ycie paliwa. Na podstawie badaD eksploatacyjnych autobusw Scania Omni Link w SBupsku przyjto [rednie eksploatacyjne zu|ycie paliwa dla zastosowania silnika o zapBonie samoczynnym DC9 01, zasilanego olejem napdowym, rwne 40 dm3/100 km. Dla silnika o zapBonie samoczynnym DSI9 E01, zasilanego paliwem bioetanolowym E95, [rednie eksploatacyjne zu|ycie paliwa wynosi okoBo 66 dm3/100 km. Podobn relacj [rednich eksploatacyjnych zu|y paliwa stwierdzono w badaniach przeprowadzonych w o[rodku badawczo rozwojowym R&D Scania dla autobusw Scania Omni City z silnikami: nowym bioetanolowym DC E02 270 i odpowiadajcym mu ze wzgldu na wBa[ciwo[ci u|ytkowe klasycznym DC9 17 [14]. Badania zu|ycia paliwa wykonano na hamowni podwoziowej w testach SORT (Standardised On Road Tests  standaryzowane testy pojazdw niedrogowych) UITP (International Association of Public Transport  Midzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Publicznego) [16]: SORT 1  Heavy Urban, SORT 2  Easy Urban i SORT 3  Suburban  rysunki 3  6. Test SORT 1 jest przeznaczony do ci|kich warunkw miejskich, SORT 2  do typowych warunkw miejskich a SORT 3  do warunkw podmiejskich. Na wykresach zaznaczono prdko[ [redni w te[cie vAV.  Rys. 3. Schemat testu SORT 1  Heavy Urban Fig. 3. The schema of the test: SORT 1  Heavy Urban  Rys. 4. Schemat testu SORT 2  Easy Urban Fig. 4. The schema of the test: SORT 2  Easy Urban  Rys. 5. Schemat testu SORT 3  Suburban Fig. 5. The schema of the test: SORT 3  Suburban Wyniki badaD zu|ycia paliwa w testach SORT dla autobusw Scania Omni Link zsilnikiem bioetanolowymi DC9 E02 270 oraz z silnikiem DC9 16 na olej napdowy przedstawiono na rysunku 6 w zale|no[ci od prdko[ci [redniej w testach.  Rys. 6. Eksploatacyjne zu|ycie paliwa Q przez autobus bioetanolowy i autobus klasyczny wzale|no[ci od prdko[ci [redniej vAV w testach SORT Fig. 6. The fuel consumption Q by bioethanol bus and classical bus in the dependence ontheaverage velocity vAV in the SORT tests Stosunek eksploatacyjnego zu|ycia paliwa "fhj T 4<R[dͼzjZJZJZ:ZJZhRh0Gr6CJaJmH sH hRhAD6CJaJmH sH hRhr6CJaJmH sH hRhc6CJaJmH sH hRhRCJaJmH sH hrCJaJmH sH  hRhcCJOJQJ^JaJhRhrCJaJhRh[CJaJ hRhRCJOJQJ^JaJh[CJOJQJ^JaJ hRh[CJOJQJ^JaJ&hRh[5CJOJQJ\^JaJ"fhj T V  T.0  gdR $ a$gdR gdR gdR gdR$ ]^a$gdRP##$d PTV.0(h02jl T"V"l$$X%Z%`%b%h%j%8&:&2'H'ȽȽȽȽȽȽȽȽȽȽȽȽȽȽhRhCJaJhRhR!CJaJhRh CJaJhy<CJaJhRhe5CJaJhRhrCJaJhRCJaJhRhrCJaJmH sH hRhr6CJaJmH sH hRh!S6CJaJmH sH 6 T"8&-V3=FJNRRfRhR&U`UUVVVV2WXX  xgdR$ xsxxa$gdS& gdR gdR gdR $ a$gdRH'++,2,--..011 1 11$1h11032363P3V3X333H4\45 6`6̶p_N hRh1CJOJQJ^JaJ hRh&TCJOJQJ^JaJ hRh.}CJOJQJ^JaJ hRhrCJOJQJ^JaJhRCJOJQJ^JaJhRh&TCJaJhRhs7CJaJhRh?TCJaJhRh;HCJaJhRhLbCJaJhRh CJaJhRhR!CJaJhRCJaJhRhrCJaJ`6d6j6l6r6t687:7N7P7778H8t8x8z8|8~8888888*9.9v9x9z99޻޻{{{fO,hRhOYB*CJH*OJQJ^JaJph)hRhOYB*CJOJQJ^JaJph#h"zB*CJOJQJ^JaJph-hRhrB*CJEHOJQJ^JaJph,hRhrB*CJH*OJQJ^JaJph)hRhrB*CJOJQJ^JaJphh"zCJOJQJ^JaJ hRhrCJOJQJ^JaJ hRh&TCJOJQJ^JaJ99;@=D==== @@J@d@@@@@@@@rAABBBBBCCF FFFHHHHHHJJNNNNǶخzoooohRh -?CJaJhRh{CJaJh'CJaJhRh&TCJaJhRhADCJaJhRhrCJaJhRCJaJ hRh>CJOJQJ^JaJ hRh~)CJOJQJ^JaJ hRhrCJOJQJ^JaJ,hRhrB*CJH*OJQJ^JaJph+NOO8Q:QQRRR>RDRfRhRjRRRU"U&U(U*UPURUTUVU`UpUòygVy!jhRhWtyCJEHUaJ#j&L hRhWtyCJUVaJjhRhrCJUaJhS&CJaJ hRhWtyCJOJQJ^JaJ hRh LCJOJQJ^JaJ hRhrCJOJQJ^JaJh"zCJOJQJ^JaJhRCJOJQJ^JaJhRh LCJaJhRhxCJaJhRhrCJaJpUrUtUvUUUUUUUV VVVVVVVXVVVVVVVV"W$W&W(W2Wܲܡ܈yn\Kyn!j|hRhrCJEHUaJ#j%L hRhrCJUVaJhRhrCJaJjhRhrCJUaJhS&CJaJ hRh -?CJOJQJ^JaJ hRh2=CJOJQJ^JaJhS&CJOJQJ^JaJhRCJOJQJ^JaJh5CJOJQJ^JaJ hRhrCJOJQJ^JaJ#hRhrCJH*OJQJ^JaJ2W4WXX*XNXPXTXdXXXXXXXįhMh4%hRhrB*CJaJph1hRhrB*CJOJQJ^JaJmH phsH 4hRh -?6B*CJOJQJ^JaJmH phsH 4hRhr6B*CJOJQJ^JaJmH phsH ,hRhR6B*CJOJQJ^JaJph)hRh -?B*CJOJQJ^JaJph)hRhrB*CJOJQJ^JaJph#hRB*CJOJQJ^JaJphhRhrCJaJ hRhrCJOJQJ^JaJhS&CJOJQJ^JaJX*XTXdXXXXXXYYWrkd$$IfTF0 c 064 FaT$$ $Ifa$gdR $ gdR $$ a$gdR $$ a$gdR XYY:YcBcfcnccccdldndrddddd"e,enezee,f@f`fźᕊ~~~n^nhRh L6CJaJmH sH hRhr6CJaJmH sH hRhrCJH*aJhRh LCJaJhRhrCJaJjhRhrCJUaJhRh LCJaJhRh5CJaJhRh5CJH*aJhRCJaJh5CJaJhRhrCJaJhRhrCJH*aJhwCJaJ$`fhflffffff ggtgvgxgzggg h.h6j8j:j`jbjdjfjj޿xm[Jxm!j`hRhrCJEHUaJ#j%L hRhrCJUVaJhRhrCJaJjhRhrCJUaJhS&CJaJ hRhrCJOJQJ^JaJ hRh LCJOJQJ^JaJhRCJOJQJ^JaJhRhrCJaJmH sH hRh L6CJaJmH sH hRhr6CJaJmH sH "hRhr6CJH*aJmH sH jjjjjjjjjjjjjj.k0kll n nooo4p^pdpfppqqZr`rdrtttttttt讣變{lhRhrCJaJmH sH jhRhRCJUaJhRh @CJH*aJhRhrCJKHaJhRh -?CJaJhRh @CJaJhRhrCJH*aJhRCJaJhRh LCJaJh?*dCJaJh5CJaJhRhrCJaJhRhrCJH*aJ(j.kdpttttRuTuXuuvvvjvvvxx gdR$$$ a$gdRgdR gdR $$ a$gdR $$ a$gdR$ p#xa$gdR $ a$gdRtRuTuVuXuuvvvvvjvvvv*wjwxxxxyʻ󲧘ʉ}o^o^ODhRhrCJaJj AhRhrCJUaJ hRhrCJOJQJ^JaJhRCJOJQJ^JaJh?*dhrCJ]aJh?*dhrCJaJmH sH j4hRhRCJUaJhRhRmH sH hrCJ]aJhRhrCJaJmH sH hRhrCJaJj)hRhRCJUaJhRhrCJaJmH sH hRhrCJ]aJxxxyzz<>BD $&,. $ a$gdR gdR gdR $ gdR$ p#xa$gdR gdR $$ a$gdR $$ a$gdRyyydzrzzzzzzz{{>@Bȸؗywh\N= hRh LCJOJQJ^JaJhRCJOJQJ^JaJhRhrCJ]aJj`hRhrCJUaJUhRhK(CJaJhRhrCJaJhRCJaJhRhrCJaJmH sH "hRh}16CJH*aJmH sH hRh}16CJaJmH sH hRh<=?6CJaJmH sH hRhr6CJaJmH sH hRhrCJaJhRhrCJH*aJprzez autobus klasyczny i bioetanolowy jest w przybli|eniu odwrotnie proporcjonalny do stosunku warto[ci opaBowych oleju napdowego i paliwa E95  rysunek 7.  Rys. 7. Porwnanie warto[ci opaBowej paliw: oleju napdowego PD ipaliwabiotanolowegoE95 Fig. 7. The comparision of heat value of fuels: petroleum diesel PD and bioethanol fuel E95 Emisj drogow potencjalnego dwutlenku wgla, dwutlenku wgla kopalnego idwutlenku wgla niekopalnego dla oleju napdowego i paliwa bioetanolowego E95 przedstawiono na rysunku 8.  Rys. 8. Emisja drogowa potencjalnego dwutlenku wgla bCO2p, dwutlenku wgla kopalnego bCO2pf idwutlenku wgla niekopalnego bCO2pnf dla oleju napdowego i paliwa bioetanolowego E95 Fig. 8. The specific distance emission of potential carbon dioxide bCO2p, potential fossil carbon dioxide bCO2pf and potential non fossil carbon dioxide bCO2pnf for petrol diesel PD andbioethanolfuel E95 Znajomo[ emisji drogowej potencjalnego dwutlenku umo|liwia oszacowanie emisji potencjalnego dwutlenku wgla w cigu jednego roku z jednego autobusu. Do obliczeD przyjto przecitny przebieg dzienny 250 km i liczb dni jazdy 350.  Rys. 9. Emisja potencjalnego dwutlenku wgla maCO2p, dwutlenku wgla kopalnego maCO2pf idwutlenku wgla niekopalnego maCO2pnf w cigu jednego roku z silnika jednego autobusu, zasilanego olejem napdowym PD oraz z silnika jednego autobusu, zasilanego paliwem bioetanolowym E95 Fig. 9. The emission of potential carbon dioxide maCO2p, potential fossil carbon dioxide maCO2pf andpotential non fossil carbon dioxide maCO2pnf in one year from one bus on petrol diesel PD and from one bus on bioethanolfuel E95 Na rysunku 9 przedstawiono emisj potencjalnego dwutlenku wgla, dwutlenku wgla kopalnego i dwutlenku wgla niekopalnego w cigu jednego roku z silnika jednego autobusu, zasilanego olejem napdowym oraz z silnika jednego autobusu, zasilanego paliwem bioetanolowym E95. Emisja potencjalnego dwutlenku wgla kopalnego z silnika jednego autobusu, zasilanego olejem napdowym wynosi w cigu jednego roku ponad 90 Mg, za[ z silnika bioetanolowego tylko ponad 10 Mg  r|nica tych emisji, stanowica wymiern korzy[ ekologiczn, wynosi prawie 80 Mg  rysunek 10.  Rys. 10. Emisja potencjalnego dwutlenku wgla kopalnego maCO2pf w cigu jednego roku zsilnika jednego autobusu, zasilanego olejem napdowym PD oraz z silnika jednego autobusu, zasilanego paliwem bioetanolowym E95, oraz r|nica tych emisji D Fig. 10. The emission of potential fossil carbon dioxide maCO2pf in one year from one bus onpetrol diesel PD and from one bus on bioethanolfuel E95, and the difference between theseemissions D Analiza emisji zanieczyszczeD z silnika bioetanolowego autobusu miejskiego Znane s bardzo dobre wBa[ciwo[ci ekologiczne silnika o zapBonie samoczynnym, zasilanego paliwem bioetanolowym E95 [2, 6, 11, 13  15]. Silnik ten speBnia z zapasem wymagania emisji zanieczyszczeD na poziomie EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicles  samochody przyjazne [rodowisku) [3, 6]. Na rysunku 11 przedstawiono wzgldn r|nic emisji jednostkowej zanieczyszczeD z silnika bioetanolowego DC9 E02270 i limitw EEV. Limity te odnosz si do procedur badawczych przeprowadzanych w europejskich testach homologacyjnych [5]: statycznym ESC (European Stationary Cycle  europejski test statyczny) i dynamicznym ETC (European Transient Cycle  europejski test dynamiczny). Dla testu ESC standardowo wyznacza si emisj jednostkow: tlenku wgla, wglowodorw, tlenkw azotu i czstek staBych, natomiast dla testu ETC emisj jednostkow: tlenku wgla, niemetalowych wglowodorw, metanu, tlenkw azotu i czstek staBych [5]. Dodatkowo zbadano rwnie| emisj potencjalnego ozonu troposferycznego, przyczyniajcego si do powstawania smogu fotochemicznego [1, 8, 10, 17]. Zdolno[ do tworzenia ozonu przez substancje chemiczne charakteryzuj: potencjaB tworzenia ozonu (OFP  ozone forming potential) oraz aktywno[ jednostkowa tworzenia ozonu (SR  specific activity) [1, 8, 10, 17]. W tworzeniu ozonu troposferycznego istotn rol odgrywaj lotne zwizki organiczne (LZO), oznaczajce wszystkie zwizki organiczne pochodzce z antropogenicznych i biogenicznych zrdeB, ktre s zdolne do produkowania utleniaczy fotochemicznych w reakcjach z tlenkami azotu w obecno[ci [wiatBa sBonecznego [1, 8, 10, 17]. Przyjmuje si, |e prekursorami ozonu s przede wszystkim tlenki azotu i niemetalowe lotne zwizki organiczne. Aktywno[ jednostkowa tworzenia ozonu  SR to stosunek masy tworzonego ozonu  mOFP i masy niemetanowych wglowodorw  mNMHC [1, 8, 10, 17]. Emisja potencjalnego ozonu wynosi zatem:  EMBED Equation.3  (6) W tabeli 2 przedstawiono zbir aktywno[ci jednostkowej tworzenia ozonu wybranych zwizkw chemicznych. Tabela 2 Aktywno[ jednostkowa tworzenia ozonu przez prekursory [8] Table 2 The specific activity of ozone forming from precursors [8] Prekursor ozonuAktywno[ jednostkowa tworzenia ozonuNOx1,22NMHC1CH40,11CO0,014 Porwnano rwnie| emisj jednostkow dwutlenku wgla kopalnego w testach ETC iESC z silnika DC9 E02 270 oraz z silnika o poziomie EEV, wykorzystujc do tego celu wyniki badaD wykonanych w Environment Canada.  Rys. 11. Wzgldna r|nica emisji jednostkowej zanieczyszczeD d z silnika bioetanolowego DC9 E02270 ilimitw EEV Fig. 11. The relative difference of the specific brake emission of pollutants d from thebioethanol engine DC9 E02270 and the EEV limits Wyraznie widoczne s znaczne zapasy emisji zanieczyszczeD wzgldem limitw EEV iinnych emisji zanieczyszczeD wynikajcych z tych limitw. Nawet w wypadku tlenkw azotu zapas w stosunku do limitu EEV wynosi okoBo 15%. Stosujc metodyk analogiczn do opisanej w poprzednim rozdziale, wyznaczono emisje zanieczyszczeD z silnika jednego autobusu, zasilanego paliwem bioetanolowym E95, oraz silnikw kategorii ekologicznych EURO III, EEV, EURO IV i EURO V, wcigu jednego roku (rysunki 12  18). Emisje te odpowiadaj warunkom rzeczywistego u|ytkowania silnikw spalinowych w autobusach miejskich w ich typowym ruchu na liniach komunikacyjnych.  Rys. 12. Emisja tlenku wgla maCO z silnika jednego autobusu, zasilanego paliwem bioetanolowym E95, oraz silnikw kategorii ekologicznych EURO III, EEV, EURO IV iEURO V, w cigu jednego roku Fig. 12. The emission of carbon monoxide maCO from engine of one bus on bioethanol fuelE95 and from engine of the ecological category: EURO III, EEV, EURO IV andEUROV, inone year  Rys. 13. Emisja wglowodorw maHC z silnika jednego autobusu, zasilanego paliwem bioetanolowym E95, oraz silnikw kategorii ekologicznych EURO III, EEV, EURO IV iEURO V, w cigu jednego roku Fig. 13. The emission of hydrocarbons maHC from engine of one bus on bioethanol fuel E95 and from engine of the ecological category: EURO III, EEV, EURO IV and EURO V, inoneyear  Rys. 14. Emisja tlenkw azotu maNOx z silnika jednego autobusu, zasilanego paliwem bioetanolowym E95, oraz silnikw kategorii ekologicznych EURO III, EEV, EURO IV iEURO V, w cigu jednego roku Fig. 14. The emission of nitrogen oxides maNOx from engine of one bus on bioethanol fuel E95 and from engine of the ecological category: EURO III, EEV, EURO IV and EURO V, inoneyear  Rys. 15. Emisja czstek staBych maPM z silnika jednego autobusu, zasilanego paliwem bioetanolowym E95, oraz silnikw kategorii ekologicznych EURO III, EEV, EURO IV iEURO V, w cigu jednego roku Fig. 15. The emission of particulate matter maPM from engine of one bus on bioethanol fuelE95 and from engine of the ecological category: EURO III, EEV, EURO IV andEUROV, in one year  Rys. 16. Emisja potencjalnego ozonu troposferycznego maOFP z silnika jednego autobusu, zasilanego paliwem bioetanolowym E95, oraz silnikw kategorii ekologicznych EURO III, EEV, EURO IV iEURO V, w cigu jednego roku Fig. 16. The emission of ozone forming potential maOFP from engine of one bus on bioethanol fuel E95 and from engine of the ecological category: EURO III, EEV, EURO IV andEUROV, in one year  Rys. 17. Emisja potencjalnego dwutlenku wgla maCO2p z silnika jednego autobusu, zasilanego paliwem bioetanolowym E95, oraz silnikw kategorii ekologicznych EURO III, EEV, EUROIV iEURO V, w cigu jednego roku Fig. 17. The emission of carbon dioxide maCO2p from engine of one bus on bioethanol fuelE95 and from engine of the ecological category: EURO III, EEV, EURO IV andEUROV, inone year  Rys. 18. Emisja potencjalnego dwutlenku wgla kopalnego maCO2pf z silnika jednego autobusu, zasilanego paliwem bioetanolowym E95, oraz silnikw kategorii ekologicznych EURO III, EEV, EURO IV i EURO V, w cigu jednego roku Fig. 18. The emission of fossil carbon dioxide maCO2pf from engine of one bus on bioethanolfuel E95 and from engine of the ecological category: EURO III, EEV, EURO IV andEUROV, in one year Emisja zanieczyszczeD, pochodzcych z silnika jednego autobusu w cigu jednego roku wyraznie wskazuje, jaka jest skala tego zjawiska i jak wa|nym problemem jest ochrona [rodowiska w komunikacji miejskiej. Podsumowanie Autobusy komunikacji miejskiej maj du|e znaczenie w realizacji zadaD transportu publicznego. Eksploatacja autobusw powoduje znaczce zanieczyszczenie [rodowiska wcentrach aglomeracji miejskich. Spo[rd wielu metod poprawy sytuacji ekologicznej wzwizku z eksploatacj silnikw spalinowych w autobusach komunikacji miejskiej szczeglnie du|e nadzieje wi|e si z zastosowaniem biopaliw, przede wszystkim bioetanolowych, umo|liwiajcych nie tylko zmniejszenie emisji dwutlenku wgla kopalnego, ale tak|e znaczce zmniejszenie emisji zanieczyszczeD szkodliwych dla zdrowia ludzi, gBwnie czstek staBych, tlenkw azotu i zwizkw organicznych oraz  wkonsekwencji  ozonu troposferycznego. Zastosowanie paliw wysoko bioetanolowych do silnikw o zapBonie samoczynnym, podobnie jak i do silnikw o zapBonie iskrowym, wymaga zastosowania specjalnych konstrukcji [3, 6, 11, 14, 15]. Powoduje to mniejsz dynamik w rozpowszechnianiu zastosowania takich rozwizaD technicznych, ale jednocze[nie jest to podej[cie profesjonalne z technicznego punktu widzenia wodr|nieniu np. od zastosowania estrw olejw ro[linnych do silnikw, ktrych konstrukcja jest opracowana do zasilania olejem napdowym. Silniki na paliwa bioetanolowe s specjalnie przystosowane do tego paliwa, co umo|liwia wykorzystanie nowych mo|liwo[ci w polepszeniu u|ytkowych wBa[ciwo[ci silnikw, w tym  przede wszystkim  zmniejszenie emisji zanieczyszczeD szkodliwych dla ludzi i ich [rodowiska. Innym rozwizaniem proekologicznym w autobusach komunikacji miejskiej, umo|liwiajcym zmniejszenie emisji zanieczyszczeD, jest zastosowanie napdw hybrydowych [2]. Szczeglnie du|e korzy[ci mo|na osign, stosujc jednocze[nie napd hybrydowy i silnik bioetanolowy. Autobus hybrydowy z silnikiem bioetanolowym zostaB opracowany w koncernie Scania  jego premiera odbyBa si w 2007r., a w cigu najbli|szych dwch lat bdzie przeprowadzana eksploatacja testowa takich autobusw [2, 14]. Nale|y oczekiwa, |e wBa[nie poBczenie zalet r|nych rozwizaD proekologicznych w transporcie bdzie skuteczn drog do osignicia wymiernych korzy[ci w dziedzinie ochrony [rodowiska przed skutkami motoryzacji. LITERATURA: Carter W.P.L.: Ozone reactivity analysis of emissions from motor vehicles. Air Pollution Research Center. University of California. July 11, 1989. ChBopek Z.: Autobusy hybrydowe jako propozycja proekologiczna w komunikacji miejskiej. Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej. Komisja Autobusowa. Zwidnica, 29maja 2008 r. ChBopek Z.: Ecological aspects of using bioethanol fuel to power combustion engines. Maintenance and Realibility. Nr 3(35)2007. ChBopek Z.: Modelowanie procesw emisji spalin w warunkach eksploatacji trakcyjnej silnikw spalinowych. Prace Naukowe. Seria  Mechanika z. 173. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 1999. ChBopek Z.: Pojazdy samochodowe  Ochrona [rodowiska naturalnego. WKA. Warszawa 2002. ChBopek Z.: Pollutants emission tests of the compression ignition engine powered by ethanol fuel E95. Combustion Engines Nr 2007 SC3. Cole R.L., Poola R.B., Sekar R., Schaus J.E., McPartlin P.: Effects of Ethanol Additives on Diesel Particulate and NOx Emissions. SAE 2001 01 1937. European Environment Agency: Indicator Fact Sheet Signals 2001  Chapter Air Pollution. http://www.sekab.com/ Jaimes Lpez J.L. et al: Experimental study of ozone forming potential from exhaust emissions of vehicles fueled with reformulated gasoline in Mxico City. Rev. Int. Contam. Ambient. 22 (4) 165  172, 2006. Johansson U.: Ethanol Buses  experiences and prospects for sustainable urban transport. Bioethanol and the road to sustainable transport. Imperial College. London March 22, 2006. BAFF  BioAlcohol Fuel Foundation.  HYPERLINK "http://www.baff.info/Filer/ BioEthanolLondon/" http://www.baff.info/Filer/ BioEthanolLondon/. Lariv J. F.: Well to Wheel analysis of future automotive fuels and powertrains in the European context. VII AOP Seminar. Bilbao, June 2006. Marecka ChBopek E., ChBopek Z.: Eksploatacyjne aspekty zastosowania paliw pochodzenia biologicznego do zasilania silnikw spalinowych. Transport Samochodowy 4/2007. Scania AB  materiaBy nie publikowane. Strmberg J.: Towards Sustainable Travel in Stockholm s Public Transport. Bioethanol and the road to sustainable transport. Imperial College. London March 22, 2006. BAFF  BioAlcohol Fuel Foundation.  HYPERLINK "http://www.baff.info/Filer/ BioEthanolLondon/" http://www.baff.info/Filer/ BioEthanolLondon/. UITP  International Association of Public Transport: SORT  Standardised On Road Tests Cycles. Brussels  Belgium 2003. Wang L.J., Milford B., Carter W. P. L.: Reactivity Estimates for Aromatic Compounds 1. Uncertainty in Chamber Derived Parameters. Atmos. Environ., 34, 4337  4348. (2000). Well to Wheel Analysis of Greenhouse Gas Emissions of Automotive Fuels in the Japanese Context. Well to Tank Report. Toyota Motor Corporation. Mizuho Information & Research Institute. November 2004. Well to Wheel Evaluation for Production of Ethanol from Wheat. A Report by the LowCVP Fuels Working Group, WTW Sub Group FWG P 04 024. October 2004.  Stosowana jest rwnie| nazwa testu ESC: European Steady Cycle.     Transport Samochodowy 3-2009 Bilansowanie emisji zanieczyszczeD& PAGE 58 PAGE 57 Զ J "$&68TpԸ޸ , $8fpzŶūqaqOqaqOq"hRhr6CJH*aJmH sH hRh L6CJaJmH sH hRhr6CJaJmH sH hRCJaJhRhrCJH*aJhRh LCJaJhRhrCJaJhRhrCJaJjfhRhRCJUaJhRhrCJaJhRCJOJQJ^JaJ hRh LCJOJQJ^JaJ hRhrCJOJQJ^JaJzĺк,.0d6<`j߾{peZeNeNCeNhRhCJaJhRhrCJH*aJhRh LCJaJhRhrCJaJhRhrCJaJj$mhRhRCJUaJhRhrCJaJhRhCJaJhRh LCJaJhRhrCJaJhRCJaJhRhrCJaJmH sH "hRhr6CJH*aJmH sH hRhr6CJaJmH sH hRh L6CJaJmH sH ..^`dfJjl $ a$gdR gdR $$ a$gdR $$ a$gdR $ a$gdR $ a$gdR.^r BP>D"^`bdfó嫠teZOhRh LCJaJhRhrCJaJjshRh7PCJUaJh7PhrCJaJhRh5,<CJaJhRh LCJaJhRhrCJaJhRhRCJaJhRCJaJhRh6CJaJmH sH "hRhr6CJH*aJmH sH hRh L6CJaJmH sH hRhr6CJaJmH sH hRhrCJaJDFHJ|tvjnr^OD~.n(*(.lкФЊsaRhRhrCJaJmH sH "h7Phr6CJH*aJmH sH h7PhrCJH*aJh7PhrCJaJh7PhrCJaJjhRh7PCJUaJh7PhrCJaJhRhCJaJhRh LCJaJhRhi4CJaJhRhrCJaJh7PCJaJh7Phr6CJaJmH sH hHhH6CJaJlbVT $ gdR gdR $$ a$gdR $$ a$gdR $ a$gdR $ a$gdR$bVT<DHϳϳtϳe]ϳh7PCJaJjϝhRhrCJUaJjhRhrCJUaJj@hRhrCJUaJhRhrCJaJmH sH "h7Phr6CJH*aJmH sH h7Phr6CJaJmH sH h7PhrCJH*aJh7PhrCJaJh7PhrCJaJhRhrCJaJjhRh7PCJUaJ$T "&(df   $$ a$gdR $ a$gdR $$ a$gdR gdR $ gdR>Dhrtv "$(\bDPdfhZ^`p"|tii[thRhr5CJ\aJhRhCJaJh7PCJaJj]hRhrCJUaJhHCJaJh7PhrCJH*aJh7Ph LCJaJh7PhrCJaJhRhrCJaJjhRhrCJUaJhRhrCJaJmH sH h7Phr6CJaJmH sH "h7Phr6CJH*aJmH sH #",lLN< $d"46t:<   \ ^ b   & ( * 2 Ĺw h7PhrCJKHaJmH sH h7PhrCJaJmH sH h7Ph7PCJaJmH sH hRhCJaJhInCJaJhRhCJaJhRhCJaJhRh -?CJaJhRh WCJaJhHCJaJh7PCJaJhRhrCJaJ,  ( * P H(,FJ< $$ & F T^`a$gd-$$ & F T^`a$gd5gd7P gdR $ a$gdR2 *HPR&( FRnpDFL#N#P#R###󪙪rcYUQh3+h-jh-0JUh7PhRCJaJmH sH h7PhrCJaJmH sH /jҮh7PhrCJKHUaJmH sH  h7PhrB*CJ\aJphh7PhrCJaJ/jh7PhrCJKHUaJmH sH )jh7PhrCJKHUaJmH sH  h7PhrCJKHaJmH sH h7PhrCJKHaJ ""L#N#P###########&$($p$r$$$$$ &`#$gdJ$a$gde $ a$gdR$$ & F T^`a$gd-#########&$($p$r$t$$$$$$$$$$$$$$$$ҶҶh7PhRCJaJmH sH h'0JCJaJmHnHuh5*h-0JCJaJ!jh5*h-0JCJUaJh-heh-6CJaJh3+jh3+U$$$$$@ 00&P 1hP7:py<O( 8!n"n#$S% |Dd hb  c $A? ?3"`?2_B͸!dwb4 D2`!_B͸!dwb4 R @|hxcdd``^ @c112BYL%bpuaPdk{> 1irO$$If!vh5c 5#vc #v:V F065c 544 FT$$If!vh5c 5#vc #v:V F065c 544 FT$$If!vh5c 5#vc #v:V F065c 544 FT$$If!vh5c 5#vc #v:V F065c 544 FT$$If!vh5c 5#vc #v:V F065c 544 FT$$If!vh5c 5#vc #v:V F065c 544 FTZDd 8]#>  # A"2C\o)j2`!C\o)j$8WjxZohWvnomwEXN)*Z{&*BƂVQS!CR Hڂ6 E, E*ЀÅ~G+VC-UٽۻܝHoywofvf{'!b{G6ZbOlIn@K {Hb!uSpfZ|Mh馬鞤hwm{@c֓/[wik1X& KHr>Z@m{zu QrT3 4݋XIxJKe"p ,M< 5\7pp q{pM^`ѣWAoնMMҜbtt4'=v(eQ&I:KEGX":ŀǚ[ 4 ?4ʀ~* mV]1m4GXgZcQG(X^*;"MEiҥ JQz'қ2J(=,SD|E>"(c/}xK6;_;"Ƶ9+e3EqGpQ!,ƥ   h;牓󡼜?#fhШcGw8H(~Ю|UOU{Xtt:ᩜa@ Ѡ6h]^]쉊SWk2~VmUFK3K+V A >Wih:uu{nݞ{Ui -̀.fؕګ h[;ռH͋#1Хc5mBEKŪTa gtur>)-̀.-a ) Z@P9-d75Td ^G1zԻ?"Y/U笼os۝"U#AqjI\akIiRw \Jd9f]({Xwkt XX!TGLI+94P]mTBj=T'9. z\P  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~Root Entry# F"_YData WordDocument"BZObjectPool%pB"_Y"_Y_1277612295FpB"_YpB"_YOle CompObjfObjInfo !$&'()*+,./012345679 FRwnanie Microsoft 3.0 DS Equation Equation.39q^ho u=u C ,u H ,u O {} FRwnanie Microsoft 3.0 DS EqEquation Native z_1277535632 FpB"_YpB"_YOle CompObj fuation Equation.39q]Dn u C =0,85; u H =0,15 FRwnanie Microsoft 3.0 DS Equation Equation.39qObjInfo Equation Native  y_1277538642 FpB"_YpB"_YOle  CompObj fObjInfoEquation Native w_1317200412FpB"_YpB"_Y[(N܋ W CO2 =m CO2 m f FRwnanie Microsoft 3.0 DS Equation Equation.39qq$ W CO2p =u c  CO2 Ole CompObjfObjInfoEquation Native  C FRwnanie Microsoft 3.0 DS Equation Equation.39q^t b CO2p =W CO2p "q f_1277541781FpB"_YpB"_YOle CompObjfObjInfoEquation Native z_1248187283FpB"_YpB"_YOle CompObj f FRwnanie Microsoft 3.0 DS Equation Equation.39qPԞ m OFP =SR"m NMHCOh+'0  (4 T ` l xObjInfo!"Equation Native #l1Table0uSummaryInformation($%+f]qNT]F4yFO6JZ64}$[F gG,6K9h 뤽a/q͍o]SDd dJ  C A? "2֝57k r]w552`!֝57k r]w5v@^ WxڝQ=KP=iXj""]E(8kVI`B欋KGq+tEJqQ4^Pt s?ƚ 1EB+b&7rTJ,Rz[|59l;$H;Iq, ]{@iS)FH+υj3ޖ[AW ڝ7 Pagj~//&|?-(k>GR_|oRΌ;S>M}5*A^I^콸ރK}0d^QAF\Y-TvPuy*G.~h(leDd hb  c $A? ?3"`?2% QÝ<2`!% QÝ<6@ `P}xڥR=KA|4D " VZH'Rjbe  F4SSlJ$QDxooy{`m/~"bY4DR o@K !)@wla]Bq\.@bT?VPiOC(I|''P7rB Y>3gm:5r fE,'7h^U&J=n^ǹ3+Es|QgZÐg PիyZd^8W"p^40·ا{*@.m߾~̭|H<1%Nk>z<]ܲX"[ }eMX+Ay%!&Y -AuAt,lN? $3ADd 8]#>  # A"2j@!jG >2`!j@!jG >@8WxXMlE~;zc7Dڀ(M D E~*9!6(@pDBT=P#R9TNK%8TѲog߮w=vl7Kcϼy]3LF3ٶθhLcL;cl+p{fJ%]k)t9c=a2~sFgFgϽU /APpMg@j~tW+(NsȮze\5eH$]( \vy:jk T~g.,wE-eDY,nf *sܷK׭nu3F-\GZU*}K$gd~Le/ˢ?o:$pUu%vQ ׵v$YZ+W/S'2%q$[6Wcpםo%Aly(=7++Q ˺ɜ?.'-g~dm<7g:pg}NY1MMaI^ {QxwE?uwMUoQߊ~*]x"uۛk\_H|؋0dšTCd$P6lXaIfròyO?Օf3辚C1w[‡k^i_Gn>Y#z|^>^奙23 KDd |J  C A? "2> %8C:h2`!> %8C:hz ` 0OxڝK@ǿw\ L"QM$trր-dc#-,?E7qſ@$]D.>=0 X=eL^D  # A"2 -0HNq'? 2`! -0HNq'?*#8Wz xpWwonwo\8)54642`vR&5481ęPR-Q2hf RMh [TR r}߻8f6o? 019 ^˘ ASqLmϒ=Kl?)Sd0M!BHH كd֑@d eh~VJVJ6l:Y3Y3#d'[Olۼi$3 0 G`L?Vh$0Y7&Wh$xY&_ֆIcag8C'i׹h~v3dudud&[Msd&;MI(QdSɦKv/%ڶ~ ෇ ‡a10 9'Ku1 +g6L/pIp'r6LоRm}m}ñ"Qd.}*O**jjzzȶm!GwX& Av -dddOd}d}dF.ٻڞl}Ir*+/j$H6LцI)aeg6L0^7a7mQ0 F&mY&yi1E2mc0g!W&߳i$h$O&M .d ɺɺ[Ն ìj$6LWNh$^qc3|6Lؓa|}6L9aF&׺kZ&h_ O'h$\jj%{!^^d;&;Ov,[eӝMYdw- [@(٣d6 Q &e]"DV'iUdUdf};D,i\H*gsXDɭƗ!˶}H?}L]ܷ VwO6dP ^2{!1{j5_͙R/V^Qu7 U?)_y5mz׫dN,H#QeE l"+ 5-{b@bp~ڱi,YiH}ԣh勋[-h'R[>>oH~:!O˧\Wzb`` `^b۰'L=˧~ B Cg16:e c;uY_Up͓t-wTK^u".+"F-`kU y7Uƣ UyUw@vRq/uP;I&M`Ty UpԵEn* zTv\qˎ]V2^l*[!o;xrl#lȳ2f# ƺτ<K ?vH /2~';2z|ēe|:`Bۯ9>!x UB^ KU@>V)dȓU_y K| KI'2 *|LDe\ ֢xݪ|,-x%Jy/l*G!rdyX*K!/ۦG\YB ֠x.>UA>f Y@VK2~A*%yQ$ȝ*G@9%z2"au }yrDx$bf-9s'עUL$>{Nm>w$a>rs+`9#Ups劧]jiIJ/X^_&ZWYԫcMtk(GIml;c N5i Dd 8]#lm>   # A "2 =4![xy_ Y)2`! =4![xy_'8W x}lUg>rO_i_(MЗ tDg(s ! :ĄeK j)L7Ph 3MRc1s!sP(sM{{dc_~yyss=MPK  %r&R4J䱲78j &rwz-y˩o1mjæ[jo]y߭]Uy{kw./NB\x= ?o=R޴[ZILNs =lE >Q\m^,W~q^{_I{2)q;EeԧoYNFRכ8?|xxeiiޗ旣Ya=WKa'IC>)Hdydyd,d$ٛLmq2#Kڦd;I[},NJ⤭,NI[cY*LK]6/ۤp(ٞ/'Rz] ɨ_랛KvKqsɎ4\.)gיBf>ސl47d!M hjoFף7=y_2G`vG3xL.<uBX]QK PRrs%%_ Nl1Db4Jhrhbkgkgζmmmm-I[%[%blMlMllh? QRrf؋FI_()YFSch%H䁨R2ohbkb``bbee;vmmmmMzdqVVVVvy;xdbB^TFI0jFRh3ՅFI3^4Jp 4SR G()Gd} ()9WQRݯC()so%%o()rr/%%%QR2뎠QRy4Jl*C:I[[[=[=N3()'ٍFIjo/%ؗa4JJG()[<%%))9TQR !))S()T7%%[ht>|)lٜ,Nڪ٪ZZ6m`ffcc;v) l؜2ffggkakaȶ_᫴%%O]@~)c_JUQRl؀FIma %%(A z(1Q)@<%%/QRFIǼj4JJ~k@ǜ2sZ:()YA>4JJ6hpF()s王WҔ`l5h]qSʶm#[[>}lllllll48iaak`k`kekeddaaǶmmmmmm͝1ىFI:;()sQRǥ;*Jp͐E8%%+(sr :'נ()GA'% vQRrqC %=朞Aci?()(bيlll+Vuu`m? il.%+Ȓ|wk8=>vO\EpmۚM;鵛?=+| O%! 36 6|s q's/O\vB<ۄyO7z KYi] ;1!Ow_r_St=UrwGdڧ>`ʱsxZwVqk6G/o'𯲎۵_;ju'yֈX3o}>&gr1<bG sb}/4K̙<vqLt@tL̔v`{LY? (ظ)n:(w3RSA^۔`LY Jf%l)!{ÔuK LYo1e`gMYwt`6ՐW=j _{Ք@Wu<^1e= 9 vKz3f)@~) _e=b~FLY`7G/l)뽐{j[]2>yTm6e}7`/~9tY_y X) ;nS庬7@nk7e=9vԔςO }E`LY` Uh.![kz7n0.@͔44S@>(]B ڔG ?)#Gr\=bg EF\zț2Ջ0_.sVoLHH'a|rr|z뽦 ܭ[AvwSunAJ[=?fΎ?R+ 0j Dd 8]#ff>   # A " 2 .+AHH򂬄k) 42`! .+AHH򂬄k)L)8Wz xp^!hk2A#&?0FkաP06 uP PE mն*SҚ*:#*~;,*0fϻov/$'qRGyXInXĀR c:qT[=-gV\m4kۍU\3}fݬ̘9qΜrMs9|<'SʱzCbs(vwѼYf2u; t)p+t(z,O bRW~u߯>27p|<,:>9MyTWkv|k/>6>UR()|huA4Ė2>mǖp.Mvrtqkg[oަ]۷5^ӝEI$[EIlQVP%me(g;C>;\#N4Aį`ϱ)6Kgٖxnp^z]uV]avtQ_5]an s{MWk^0t+<…pE66G{zŞ.]cR.[eˈeĆ #6FNNl|{{TQ7 ϣ'U|ף˃8)x-JIAu{d%oY$w'8)7ϫ'9d>FI(92N N2Nx~)%?PE ;B2N[}b-[,Zlfb[Ŷ}(el,vعbͺ&ql2N AIA?dn"`g2N '㤠OIRqR|b0'd<_BI5d, n%I.'dHH }Rmda!]`]x<'=Ǝ,1v8qbŦ\%iͺrrؽb։m"[b}$%m8\*zr0:nMkhYS㤌a8FlL,{6٩YVEVeUewl0c-^\-M֭Q~=ѻjiaf4ـ0n>Z/0>/*2^{{z(O#K'/oBꂲtOlC̫3&9ÝXxƟNۗq\|w]EFWܘt̓M걖m7lR;i>QK;9NL@(4Гe{NYb%rcnw;Q'z * 3?ן1N3>[mSAKuB}_wBy˃ g98}7XU#+z/댕9w%\ݷ3gdVѽzs9zlj3$gRe㜐(rJg3m|Kvݾ@4KI#nu@:=|x_3e}hMYo܂iz旸~)0OC[fz3fS֋6G>To¼ ݔts?ݔɘ'-6e sS)1ODӔ 7mtO<є0?ݔu';”5h LY#hLYߏy?ZyJǢ5JżmP/Do +b{ЎO~暲rMY܉)es5lS֗a^);> (LY_y)S1~:fbSw`ށVRpѦ~';њMYo܆VGJ̕hSMYo܈ɔ혷^m) 0/@k2e}mhes9DS07m0e}+hn.0B`͏FX7:%r=&wZYC`>F׿ǔ0[z${닖-|C+\fy>v?rp%ӂs[`EG_!fV1b1,yDd 8]#>   # A " 2Np31ef*MA2`!"p31ef锎w0WxXU{acXP06d(m1QPLM(E[(IC&FhCiĤH(ڢ((X."^ou]ܟmx.xfyLxTj|||Jf? R~L=h&;S9&PiS<39Gos\>+h`b;'m3ù'>|䦿.pB2v]#cs2G&{N8aZL7?n{ӟ:26SGFcty9>EgW>;wBQ6S䚛dLɫJdLk6U7n_?g3}grv陡wj{瞹N-3?}/;:sLыT.X;gw%3k->~j?{0ĚXo{we,r95gywڙkW4ؤ| {Kpo~z u~ζso~My΃nwz[ީ忝;[Y>,ܙ8WS}T[O98}~.Vq>ӊUˡK RũD#* ZVAUWC*ZRT@ %,cjnR9J RPʃV5JQ[kսP*>ժJSۡTʡ5^2ЧTtnT5MjnVuZUS -j[U3tjrhz]Awvh:mTG;UIuBUt:砻UtUiu#TϪ!h:}N^5 ݧƠ"*VڦfC%*z@B*ڮC2=B/0\-΃*T PQN*U,Qˡ*zT%@DZ%A_S]*Q)U*[A{qժL }CԭГ*zJBj#Mګ}K@j+O =&U }[@QۡfU}WCϨ E턾*耪jVzVB?PuP~}Pj~:@?QBUtDC?Uu~:NB~T+ U}1u ~N@=jzi4ԧ|+__yj6 @*O E YACj ^V  EEAj)􊊁bM-V@*J^UIИZS%C*J<: @Jg@ZgBFgA>zdu6tsz#7C^.Bu!]b ]ۡ@]ʡ (HCt4_WS5(XBg: >hnBu3tnV(LAB}Z@(\wB.C=T/aEb=-уP.'h TPЅz EZAk(VBh/t *r}QPh.Ӌp(AG@H %t t$JC+uJ'BIP^] 4Z΀Ru&IEVl(M@\(]oTt·2t)ABQS%Mz;ˠu9VW@NEWAٺU@=P]7@ztn6fڨ@wVhn6v.}:n ݣ|}>{^@Aǩh!sT_#(tg& _PPB_гm:*сT`hԡTTAp:u%*t,}E/vxhN$R#:JtNT&Tu. *֛=:ʇP = "%Гz;U=ˡz]}S* jзt jԵ>]=I7BMwt35wu+nڡ}>T't@wAǠVM@^:zN@zQj :=~n]+:}# TϦLQ`S@СTKT+ Q1M@ֱPCx7:Jzt[J~S^ =ӨtL* ^l*:s?&h@AT'ԅЋ*K!]JA/re]ANJ/u CBuЈFﺉjFu }j^mT;4Aԇh\wBEfnHҦ285AȚ!05Qh<^.(k|(_hBƟ f@*z`*:ÄBsL 4T4DB5QT4db3M,3˩xhIg$(جL ~JA!&ɠ2&ZllCB瘍&(A4Tl E:S%P)ʠL9U}"L%Uof7ij:h%jL3tioՠɱPiڠ:]hC1.2]1bM@QХfuFefZn(,.(7Za2% j>t B+L(%T81AEBW(*J21U&VT<$PMJ6T tIҠkL:L* ֬>a(ROMTSPBBי"J7%T)ƔQ eJ jn4uT=tiL ej?tiڠ:3IuA jz^SP5 nFQ(׌QF`|)/ST t CL0m6TtYHCy&6QT4cb8(,O*IVRPIRϚ4*b2LhɢRL &^GS}f U")J2~SNU@fU }TQT jSGS jJM3m7V zдS2s:Luz^QЗ5H A_6'aj03N"hNOPWM5 *M =l¨T8􈉠"(DS1У&Ax*JMJfRThYMSPɤM6CBFj1TzREP)JR SFS7L5UC톞4TU=eRTToj?MJQ!h9LuPP颎RзLKA}fzF(5FCMFGCB6^ʟ c j 5* kRT =cPT bb8j}$PT߬*:`VST }dQklPjɣj SHQ6͔ReT9U**vSTnꩽT#4S-~:hڨv u:d:N: tS=T/GC5H Q/CG05BRcO8D>/u* yL0BRaB*"%PbX*ZS T"u%IRTj5Ne@]&ʢRT+Km6QyT>tP[B*AL)UFS]nM=jfzZ6:H:ߘN:JuS=T/c^j^ߚj)uȇ* yT0Pj!NEP*zPTDJj%IRTj5NePMZdS9T.DQT*ߛbjUJQTjjovSTUO&zORmT;tST'EzAjzFQUjRsD>/GST Dͣ*:ZHSЀPT K]J-sr󂵧+n_jSҿ_hY/WSҿZ/iZl&%G쭔˭)+l>%eV{/%V+l %{cJ+{}*[MIJ>AIq+{mJ~mOҿ_k=_mO(߯ҿ^J5V)3%7JL+V7YJ,+v6%Z+:DI~==J~ Jc#((Jۭ6+}MJ&SҿowYl%6+{͡HI+{ͧJIJSҿn/ҿk+(SҿY?ok(ﷵV/JmJ=@I^j(߷[G(l'%C%嶗K8%v+Jv}VSҿWZ_JlJGU6Q{%c6J5NIFRҿإ_ҿq{ Jm"%{]EI6ήfRҿ?eQҿ[߿is)͔ 6[v+%{-gno߶;)߿c(ߛm %w:J@I=DI߶Pҿ߷Vgm%l%{}G8%{=AI~ЎPҿc?ҿ>G6Qҿ̞EIsJIiQҿFPҿFQҿwJ_8J6M]EImS(ߟi￱=66w6nSҿ`Rҿ"JJ~[FI~VPҿVRҿjJ?=uEDIgBI>d[)_/#T% EIMI>l{)_)j)G JJ1JQ(JX/%6}QҿSҿPJw[DSҿp-.ݸ>.Jn%s).}ˠsY:Jwˡ6Rҿ/%{MIAHQҿ/t\(FI~ wT%y.C.ZNI(wI*JJHFSҿ/vK:*=Rҿ_6QyѮ}+(/t%T)%{+*)/vՔnUKI~(/uMq:@IFSҿ/s)ߗNꡤw}+5HI~;A Sҿ'Qjr(߯p=Ps`J+](FI©J\%JCRҿr˩xJD*=%S)W4*IeQҿl*ZDI OPҿB*_ʩ J4WIUQҿ_jݔ鮎_&Jɱj;LuPҿຨcT7%{(ot %M5LIF1J|(_JΟ _炨ﷸ* vT%.RqrJ@%Rҿw+dJ]*FSҿL*MP&*}+Pwb*ʩ Jͮ)rZ=5PwfOI~kکCꤤ;FuS=q}T?5@I^0%g(5FSҿoq>/奤@*s. B) B*EQT %}.ZFSҿD*ZI%SҿޥRiT:%.ʢRҿ*HIGSJm*J(K\UNUP;(pUT5UCI^j:jfAJw!c:.(%C~J/Aj:A SҿQj/wҿR^ʟ  QT%{ RT%W\MP;2*J$J.JRՔ_uT&E)+].DQҿ? -T!UDSҿ?J2vPҿW*vSzj/H5Q͔T+FS(߫]IuQGnkAj}FQjq@*. B0j!NIERKh*(x*JT2BI[MST&E)k].DQT WDSۨR**pUT5UCj:KI^皨fORmT;uIAuR]Qz>)7H Q/S5JQO9/GST Dͣ*n!NEP*b8jOI%RWR+d*JVSTIeQklJKm6QyT>U@m "FReT9%]nꩽT#D5S-~ѵSTIuQGn^j^j)9ʗ* QTJC-©*ZBES1T,G-*ZI%S)T*JeR7Qkl*ʥ6P<**PTULmJ2vPTUMvSTUO&zORmT;u:LuPTuz^!ejFWqJKQTHQ`* yIST$bXRj4̷0;?gs_Z'(keZȇfPZ|-nj>i93=vIcEScƶ{1K/{rGsz/_r1|ֳnjlc{g_>3NAc,~ۿճ+gG}ο;rSǦ&hj'Kw3kr o[y<yx>e^ =k)[R'uwj]m},8y^['zO1rvן~Cfs:y>.sZOkrGŬ2[>g/y{fbxԌQƁquE+{8W?߆z^ʳ9nRy zJ_7gj?}N3ʯqb-Q^b G-879BO#ksk߽iπu{ΙsWCg\9oHΛ: Nɋ,pɗ?2y1\3iOmOg-3N"@EDd 8]#>   # A " 2%Wݝ6-a2`!%Wݝ68WxMU{oe&3ɰӃVE]qCCtKXzhq.҃z-" bx)^z)&J+ne|{'Y7*&}Hhߛ6L~i B=NF}%ԇF'4=:}x^Y&q|lOHzcLfanq#мVP|!p mL%ߔ' J/OoH ϞYo`l,gl{4RPkRe5%n}|5vhӀo2 |g2|<1Z"۰fe#J &"j@\Fq aI (ѧE];R Hy.T\⾗R\ Sr5mRϝ U<)?V,!85fz)B4JU:mcB<7ѓ;}'U(R+xnxrBTo c?UzwzrT_uMYJoc:TFd/g49S1 rcǮpcbbuwm @[,\VCiB_5_mi:kLiJ, ?c ?zJɃ ^|b:\Ca]{]s9tEha0E jYSN+ZZD6kПbHgޢNJiIRvS#/MGhAʂ60W5/ѧH\s9??: Q%IsEh^vB"Խyո%,k }=sX!h.-eLA gv#&\ !de`4AϏ   # A " 2@G']^|`Jf2`!@G']^|`J`8WxX]hUsgfwv&fe#b&Z!дѐJ_I6B[KDB![Dh$՗Df!JŧE%Ph+sΙ&pw9gw̹;"g! Z+Fq'bhtxTΎѫմll W5~Zum*~V3'F2ONg&'^ez?=998 ~{RHx$J:13!7%BǯIG "C5J]hUPۏU5+P>n5U6ѣWilN?fz[!;a+\`GA҃cͭF @ h4AXM)J&q]v,X%'$+ci~ _:JuPzAC w"(]t1F^VP.:Eu X~!Zu7J]>vC^Vr>Y{݊<;rX܌H.X+ǀv<+;Aͳ@AF`s͘ڔ߮ yu]q[el)e-ϖ z[[VjKsTBlP-eE1x}Yw]XE$V3Z=c.X+ǀUNq搑gCF6h~j~d,PTV1aJߌfqᠵr hQJ8i6h].+q󠁖Um$l5c?7bS3OT\Im3: d\m6jrSFK鬺'Ra"Ik/g yD!ϛw"_Li_p|o$#r>J'ӓT>UNjINm%F"<';jO1bYivל<;crgn¹a{Z y|<5V쯴9aNW8fBTlS'Lx./Z-'.Ro< rE4[K:qMHx۽[ffQ4+gI=)Ϳ{֖a~}?h :aMlWru6\'+n-Ş.so.*~O `l1ILY ^)ų q.7^Ou9\z]~|6UNtIdLDt2NzɓSjZjiZ5߈woЬ :StpFnsUN ܝ# Y" CwJ׋֞'g̅:Dd 8]#{{>  # A" 2$ϯ\,$~hm2`!ϯ\,$~n8WxY]h\Ewl~Z"IqU̓jмE4#B@P1S< RKy3"S6zϝ{nv7 fΙ99s]J(9!)r$ebѝ4eތo:gQôXRr ~TswٓE< ?bn;BRK=ZEv5Z'0Uߚߌ鉣vFekj7DxѫP+۳K4/`g7ΰ9оd4F-q tmawK?P<*nIh |KhY4_/JX>`1)KY¶7*ʔ5;@rUeDŽ tBc~ 5햫p85z͗Z ^B3ltueA pC+Y5&yZ}&Xu O*`"/y=NwKC^.( Z?M*xctd|/}'kM:>a f' $hwZBE\wy7Oz0p'kUvg")v؋JKʒ뛫כn- Cq; {:?ΛUN>-C1K'O=+/(3%DOI<[xrrNGI~kBZ눞StS V< R FSKվ?ݻe-wDR{][({X c<=Tx.h2O#K,߷Ao._2*7>Ok zczY fy.`oB67a{#{VoMrҊöEGo`(?[hxޯwMry9hHJ 5[}%{5/^:>S~<ܻƉ/}&wTJ3HDN9OŪj5|HFp2:cEwbFe*h-[q=s0~xN1n05q#pc2+v!rwuwiBgDd 8]#{{>  # A"2V@^egv@̐|St2`!V@^egv@̐|S8WwxXohEݽ?\bĴr1VLO?&A$֢TLJIhLD!M"R"}Rpگh䜷oowM/.ٝf޿yDFtBO-°GY>z25mjJ'2YM:yrx7y+dz`$Xד]d컋%SƖc`[[g߉޹rvM{șс4!#!&SQ}#nK+ZV,#Z/Sْ5?fqJށUg+wBq~B2/|*thN?(2cM9?JQ2%Qlt:G7{gι[*t/FbP2l  sv歘؇Z3WOf&V+C݉'aQ' 8P[Ç'L(el(Lj9n8a{cSET8\`o`I7}ߖ[Cw&"o*}q^ 3(7p{AF\qAC ` v 0y{@|Ĥ\Y\C D,̀gf~d$$If!vh55#v#v:V F065544 FaytQT$$If!vh55#v#v:V F065544 FaytQT$$If!vh55#v#v:V F065544 FaytQT$$If!vh55#v#v:V F065544 FaytQT$$If!vh55#v#v:V F065544 FaytQTDd 8o#     V !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTU>  # A"2'e6Mq` N)J#2`!e6Mq` N)J.WxZ]lE>3; 4i/OM`%DZ"C\R~jbB A~cƘ@A j0@r=gv޽{wK-ܝ93s7g)`.D/9%d>)%&:) M4P=[9}Mϓ(幼vHJ귶mڕiԚy}Ƕ7gB3fڕڬ\ۓTj掷R"k5o ܯR _vUmٴ |`:TumoDYB20Ti^uUSQS؊%Xd\Fyw$F>11Pk$Yv*^WK©۩wҸ6KI.='K .JkZtp)SvlBtDAwF(Ye 8 5Ygy|13`~2(+~SjH@*VKyXsܯ(wZ {%=޴7T>˚:Y-t%:Pƹ"\F@Z>(OA9 zl . 6p*Vz|;#g.S]r8!d壸*\5`.-YU{"};~QXeRqq+GޔPf+r٩Zʲm {dvrVyEKNNbG 'PhlɲS凇N9u7Q[B~7N&w;8PQf;Sbv:M@02+^c9huؒe7;uVwj-JVQ2vڊ5bn-N=4V)4s47js-JT}vtYNi #N?­[=vsXեǖ(;ySGydUbͽزO =–*;W/Z+jvcՊ4;Q~٩f1;݄fhhvrV@An}c;wKfAcK(?<41`߭c(YE<-P:.;OQs윚cc(IS@02+#G hlɲS!1BU洘OhjL]IuiqdF@?ty:jlHs5kR{v}c*OF~A`zp<>7+ ϠKÞ;`\PtJ޼ da{S™gGʏuNtUUsR[hIUuNZlے(U)tcs=tt+ẀEUR++y0*RVeݔgz}$Dj>qn{,Oᐴ=J@>bRo3Nl!KW5!PFVN~/WJe=S߫u=]oT(iK-15:bJ8ZR0;:x `N7ff_ϽY ©S/Ky7w37@Z[T;7Tj T5uT; Fҹyq7DSQyyD7M~^C A5w7ׄf>n(4勢hT&~卙Cta"N _vzJ`wTTA1ߋq;?W,B!?1+7 (/q;$ܧtP0ODd 8]#nn>  # A"2WBP/ȷōd܈2`!WBP/ȷōd8W_xWM[U>徼WӼc!3j҅NV쏔.&"% BȮa-ҍF\:CKn4U].";D:xϽigZ(&ܼss͍6@k / l(MǂbZVa+*]ߝK~m<s+-Ip-#/EQcL5/TyJ ->fnTR(&MRI@dH*)#$JO$/;I*)$ERIt%%uwTuN*#v yL3p^+ т2775Oˤ JB y υԴH.o-"{ ^e܊dn"]7eپe}yҜGsL4eq -31_= Ȼ1;&􌾳btي|\璞]_䪃'g\,7U\;U;DoU -䷚ Gaz _5Ր˭MN_:|i^)*x<}G #EOڑHQSuY:MS{3G_*d*T 6F^#_oD yߌA(C7l%=ouU0{:\,gj=|>3dFԹ\h ^P0:t~tC Odfrtr҇v&MI&aSaSaCNyCMn^TTMohŹ&+(;-]~ױJm 3iBmpĞjOцg!ͩ#o+S{bRK;Щ]aopgi+5}]=PYDd 8]#{{>  # A"2۬_1ZY`+2`!۬_1ZY`48WixWM[U>a̫4J EtaL)4ZC\Hbh݈v!.uHYhY t.C=~tf,y~瞟(`>5lxe16*PR.5usWSA*aC+GIySCn ұf\Unw)?C%_ޡ?~;{>(n_`+ Z^sY|g l^/BS1 9.\L7yuQ <E :* yLw^zN.'%{6n͊*Kϼv{,s3M~w98d.Mzjrb.BggEѭ̎Y{iӖUjguNpc/^ȧ3{^Fɽ23ʪx'xܒuVIY%PWGx!ݬGJ$5Wuʴ~DG#!LՋqՅJ$5մ7Bȏ"dq3NX[`JJ郐J䃐J߃JڃJNэ5a.GUkժ[60 e,ŞV(]!?8*3cjAM峑OC.e3n>VhћJVIFh2wa8Fhг"Fsg\h{ð'a{=*=)_щ]skɮY$;aA}i$`$`$hJYzծ+ 9Fi~~ m\ ,YzAy\׵Slw  # A"2nO|OMhEw 2`!nO|OMhEw :8WlxWOULf2SZ]R*66*]ZqRzZP˂.hKs =Ad.)B|{?41K?}A@piW~/(C+Әrط;tN=ߣIwMʓ]g'=@ٟ|g.GgX~w_5{}~jۢ=I~jGclx‡3uNpnEeLMz )+ǮɳAw:g&hr\LK7ᜱh\k 1BɈU%n9-+5=+MX6%^Ͷh"ֹLY~Y/+YeR{v%D@ȏUZ[һn@G~TV.׍WKX!#^F]wjM6jȇ}٫WuWMX!DRCYtvA3;qqIiSTL)*~?{=E0kSu~\ ՘^C9OɡF/m/ݡ2pLjw*13}q &^zo_sgay&9st8@]ZyD9sg߃}|, Y< 6o.jdW$;eE&v$[e$[e$#owA3Zz_{Wyش?55Հ&.C ^ Q.6<.iqHZº gQWWE;Z\N>_)O/Ş*Z̎lS{oU?4/doD3Dd 8]#>  # A"2OPynC@v}2`!uOPynC@v8WCxW_h[UιKnbMM"a66"elyei@j}he4lJcPd "|CpyaE|O|l*{'m'0 1.ixS3R3~3kr<W%+r~r7Q#sŕ›3rdVj9q}̳'}xj׻3T 6W>\`-pzԳbvW? S777}6u`vzo$-Njˢ 9.yKabPKز&3 ŀtQ_dFFƘ]iFǼ8G93duY]IP"ij3!;Cm+GL[hMMFLEÕۚYA/Sy%ƫ-%fm1@Z*[Y%e,s--? xnV0~e@V(]k6mqDLO ǮB+]@ |8>+nv̎o}Ǽuq\ 72qthVFl;πU\״-sM1/hmqAC<,pω-ǚB߬f}xRI gض>b!-{0W|C1?.+@V!#g?w!2v gy; Y83>p  v՗h且$$ѓΏR{?3K'fMyd&Ɏ$;'=N2~QUDo<{BRi@S^WexC]nY?pG\k(Ywk&5_i_zkj&  # A"2%>ׅGY=| %I2`!%>ׅGY=| %I8W\xWk\E\ܲ5nEZ1`=&6`IWLmk)¾ (*+KO($^h`ofs=]Xw=ewЛ ?&FӺݮ U2iҮڥs0(v'1jW(|~e~?XʰxI^D0ޡ=Sk@8O᷺~vwOX}=R X ?{=+xwTPz@ԴJ)+OróAnWWWC4lS3fo$C ge  # A"2O.T *l1ul#_2`!O.T *l1ul#8WRxWOUe&3e2-"2-m6fE+Ń!Z1Rz-EV{@+ԃE<+"yo)Y!E?i o R&  1R(cIZ֓1yT}w(!@8᬴DS(~b=Eb֮5oo. ƕUwyrKRn>^Ⱦz@{ͳ_;=‰{U}f Gc;,7~3Dw1+QVzpt\SW_n:"Ao!z>x rF$'ƱVQJR>w嚳;w$C}gy?clKث4/Y1Ug%dʥrD6̡안9'|wT*Fim'俜Վ?,nv۞7:}d#(}G9#5d,/ {pY}̂god}Փכ}/Y0ovt:wJdS$"ْI%d 7HHHFi_^V]SyyZ6-OoK3zT*rpΜoN69Du9`FK}KkCZP R-ZsjbNS"N:=?v] ߎqHT{j|HDd 8]#>  # A"2Qi_q[.GU2`!Qi_q[.GU8WXxWK[U}ars+E$-ڀ3҅"Z1ڇ.fD$qpQ\b.KgD$BNq%s=" #"*?3cAseH6< HrǒXƓq=*og<#xpVJ)ySA cnW1fjo5W /. 盍˅ V4lKߡ'Wi<}s ;L𻝿_?_gP}G^iZ9 k g%'bVƭj?^?xXdB|4 ,qrz3hBem3vS5A#yBŐm%lnMG~zج*I Nɷ]@~ZV.7#kV|n{%ҫ:e]4jeK+LjGVw>G~!~WjڴSyTxyTxyTxyTxyTx_ eHzAøJٚ8(&&S. &Dd,ʞ>E )K{2wӥGim'Njǟ2ۓ&XU2?5JQHz!, 8=C*\:S6~0/%=<]Yo:n$Iv#I&.$;NmNmN2~OjsRg:'sjڄ>" /QypάoW^׳ħ̠9`FkCJP *r\Ssr!rw vѩ]zC7ޝE/6-DyK .http://www.baff.info/Filer/ BioEthanolLondon/yK \http://www.baff.info/Filer/ BioEthanolLondon/-DyK .http://www.baff.info/Filer/ BioEthanolLondon/yK \http://www.baff.info/Filer/ BioEthanolLondon/Zdzisaw ChopekZdzisaw ChopekNormalanna.dzieniowska3Microsoft Office Word@G@EA@X@zv_Y?a՜.+,D՜.+,< hp|  PWDocumentSummaryInformation8-CompObj8z:q' Zdzisaw Chopek Tytul 8@ _PID_HLINKSA$ N[.http://www.baff.info/Filer/ BioEthanolLondon/N[.http://www.baff.info/Filer/ BioEthanolLondon/D@D NormalnyCJ_HaJmHsHtHB@B NagBwek 1$$@&a$5\<@< NagBwek 2$@&5\B@B NagBwek 3$$@&a$5\N@N NagBwek 4$$$@&a$6]mH sH JA@J Domy[lna czcionka akapituTi@T  Standardowy :V 44 la ,k, Bez listy 4 @4 Stopka  p#0)@0 Numer stronyVP@V Tekst podstawowy 2$a$OJQJ^JaJBB@"B Tekst podstawowy$a$h^@2h Normalny (Web)C]^CCJOJPJQJ^JaJLQ@BL Tekst podstawowy 3$a$5\P@RP  WTekst przypisu dolnegoCJaJP&@aP  WOdwoBanie przypisu dolnegoH*8@r8 7PNagBwek  p#FF "z Tekst dymkaCJOJQJ^JaJGmrADmrZMMMMMMMMMMnr0p48<0bdh0&030 P p`~--0345wxghi5 ]6v"#%%%%';'g'''($((((((((((( )))%)()))3)8)9)D)I)J)\)c)d)e)*2+3+5+6++,,},,,,h----...}/E0F0112"246666475777a77777778888h999::::;o;p;%<&<(<)<<==>>>>?@ABBBBCDDDDtHKLDLELbLcLLLMMRMSMcMMMMMMMMMMMMMMMMNNNNNO^PR R R RRSSSSGTTTTTUyVzV|V}V@WWWWWXYYYYnZ&['[)[*[\\\]]]]^cff*f+ffkgghii*jjjgkl9mmn;oo`p'qqqqqrrrrrr r r r)r*rNrOr[r\r]rirjrkrnr000000505050500i0i0i0i0i0i0000000000000000i0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%80%06060680%0a70a70a780%0707070707070707070707070780%0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0i0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D 0D 0D 0D 0D 0D 0D 0D 0D 0D 0D 0D 0D 0D 0D 0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D(0D0f 0f 0f 0f 0f 0f 0f 0f 0f 0f 0 f 0 f 0 f 0 f 0 f 0f 0f 0f 0f 0f0f0@000A@000@000@000@000@0@0@0@0@0@0@0@0@0@000 345wxghi5 ]6v"#%%%%';'g'''($((((((((((( )))%)()))3)8)9)D)I)J)\)c)d)e)*2+3+5+6++,,},,,,h----...}/E0F0112"246666475777a77777778888h999::::;o;p;%<&<(<)<<==>>>>?@ABBBBCDDDDtHKLDLELbLcLLLMMRMSMcMMMMMMMMMMMMMMMMNNNNNO^PR R R RRSSSSGTTTTTUyVzV|V}V@WWWWWXYYYYnZ&['[)[*[\\\]]]]^cff*f+ffkgghii*jjjnr000000505050500i0i0i0i0i0i0000000000000000i0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0% 0%0%0% 0%0%0% 0%0%0% 0%0%0% 0% 0% 0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%0%80%00700700780%07070780%0707070707070707070707070780%0D;0D;0D;0D;0D;0D;0D;0D;0D;0D;0D;0D;0D;0D;0D;0D;0D;0D;0D;0D;0D;0D;0i0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D 0D 0D0D 0D 0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D0D(0D0_f@ 0_f@ 0_f@ 0_f@ 0_f@ 0_f@ 0_f@ 0_f@ 0_f@ 0_f00  *O]kkkndH'`69NpU2WX^`vb`fjtyzx"2 #$>ACDEFGHJPRSTUWY XY:YZY|YY^jx. 2T  $$?BIKLMNOQVX$@'3'5'(((~,,,i-}--111FLZL\L>l{lln o8omr::::::XXOVY]dgn!!` 2$nO|OMhEw 2$^K:h՟fL2$j@!jG >2$@G']^|`J2$%Wݝ62$p31ef*2$(;*C՞e2$\Fz^2$V@^egv@̐|S2$ϯ\,$~2$,FTa@42$#y@Nuq=2$fL܉bCʶ2$K`Dm2$[SSӔ C _n2$x#6_jZPRb +{2$']O<ޫ@?~Ag2$WBP/ȷōd2$۬_1ZY`2$fgH *jp2$OPynC@v}2$%>ׅGY=| %I2$O.T *l1ul#2$Qi_q[.GU@0(  B S  ?mr OLE_LINK1 _Hlt174446029 _Hlt174446030Rjjnr@@Rjjnr* u>nr{>nrC*urn:schemas-microsoft-com:office:smarttagsmetricconverter $\250 km ProductIDp| *d f OW`l*,FHKRSVWd,.y  !!##q$$B'D'i'k''',(8(((9)C)+,+++++,,------w....4/@/j/x/10;0!1,11122Q2W2X2\233E3R33344444"4147484<4U4b4555555@5L5T5a5b5m5n5p5q5w55555556666666677:7?7F7G7L7777777-8384888J8X899U9X999990:<:;;;*;[;e;;;;<<<<<==? ???@@AAAABBPBCC=DGDDD.E;EEEEEEEEERF`FFFF G GGAGIGJGSGTGYGnI{I|IIIIIIKKKKL LM MMM{NNNNRO\OPP)R-R]RjRRRSSSSSSmTqTTTU"URU_UUU VVVVVVlWpWWW3X8XhXuXY Y(Y2YY ZZZ[[Y\c\#_+_>_L_u``aacbob]didddddffkgrgggggiiiiiiiiii j jjjjj>kDkkk"l,lllllll.m2m9mHmmmnnOnYnnn'o7oxoovq|qqqqqqqqrrrrrrrrr r r rkrnrV`$%%S&':';'f'g'''''((#($((+++,,|,},,,,h------7.@...}//z000111122!234666777;7a7h777h9o9;;<<??BCCCC~DLCLELaLcLLNNNOOOOPRRGTOTUU@WHWXXYmZnZvZ\\\]l^aQb]c^cdkdd+fqqqrrrrrrrrr r r rOrZr]rhrkrnr33333333333333333333/_$%%%&''6'7'E'F'l'm'''''((( ($(%(((+,,,},~,,,h--------------..11111112223466666777?7a7i77777;;LCLELFL]L^LcLdLLLMMOOOOYmZ\]l^Z`[`aQb]c_cdkddf*f+fufhijj>kFk6p_pqqqrrrrrrrrr r r r(r*rMrkrnr&'(,*,%%%%4'6'F'G'm'n'''''((%(+(++,,,,~------------------------..11112 244=LBLdLeL]OcOdOgOlOoOOZPZQZUZ]]4_=_``Rc\cccdddddd+f1fjjqqqrrrrrrrrr r r rkrnr R x?-I!Wx\BΰZ^`Zo([]^`.pLp^p`L.@ @ ^@ `.^`.L^`L.^`.^`.PLP^P`L.^`o([]^`.pLp^p`L.@ @ ^@ `.^`.L^`L.^`.^`.PLP^P`L.hL^`Lo([]h^`.hpLp^p`L.h@ @ ^@ `.h^`.hL^`L.h^`.h^`.hPLP^P`L.TT^T`OJQJo(hH[]x\x? -I!WRFHY'^] R!.}x{?TK("@y<sT-k"ze&'5*}1i45`_5e5s75,< -?<=? @4)@`#CHxH`M7PlQ&TT WOY\Lb?*di&h}knIn0GrKeryWtyDC~;Hk%1S&[!S2=>ADr0e3)m,JKFRC L!6 r<{te3+-w%~)ADQc0, q7((((( )))%)()))3)8)9)D)I)J)\)c)d)e)--SMcMMMMMMMMMMMMMMMOnRScUVfnrQx0@c0  %'(+,-/135679:mr@@@@@@@&@,@4@@@F@H@R@V@X@^@`@b@f@j@n@r@t@v@z@UnknownGz Times New Roman5Symbol3& z ArialI& ??Arial Unicode MS5& zaTahoma#1چoڦyF?a:?a:I%n4dqq#2qHX ?r2ZdzisBaw ChBopekZdzisBaw ChBopekanna.dzieniowska      F(Dokument programu Microsoft Office Word MSWordDocWord.Document.89q