AV-POLAND 2025 – relacja z konferencji
12 czerwca 2025 roku w siedzibie Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie odbyła się IV edycja międzynarodowej konferencji AV-POLAND 2025 – najważniejszego wydarzenia poświęconego automatyzacji transportu drogowego w Polsce. Hasłem przewodnim tegorocznego spotkania było: „FEEL THE FUTURE, FEEL THE AUTOMATION”.
Wydarzenie, organizowane przez Instytut Transportu Samochodowego oraz Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych, zgromadziło ekspertów, naukowców, przedstawicieli administracji publicznej, biznesu i międzynarodowych organizacji działających na rzecz rozwoju pojazdów autonomicznych (AV) i połączonych (CAD).
Wystąpienia i sesje tematyczne
Konferencję otworzył Stanisław Bukowiec, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. W wystąpieniu powitalnym głos zabrali także: Marcin Ślęzak, Dyrektor ITS i Kierownik Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych, Małgorzata Pełka, Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego, oraz Renata Rychter, Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego MI, która omówiła zmiany legislacyjne wspierające rozwój AV w Polsce.
Uczestnicy konferencji mieli okazję wysłuchać czterech sesji tematycznych:
Sesja I: „Aktualne trendy technologiczne – implementacja – doświadczenia z wdrożeń”, z udziałem ekspertów takich jak Mikołaj Małecki (DEVESoft), Joan Costa Martinez (IDIADA) i Andrea Conti (AVL).
Sesja II: w całości poświęcona projektowi DARTS-PL, realizowanemu przez Instytut Transportu Samochodowego i Politechnikę Warszawską na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury. Projekt zakłada stworzenie bazy scenariuszy testowych dla pojazdów autonomicznych, uwzględniających realia polskiej infrastruktury drogowej. Wystąpienia przedstawili m.in.:
- Adrian Mazur (MI) – o roli nowoczesnej mobilności w strategii transportowej Polski,
- Marcin Ślęzak (ITS) – wprowadzenie do założeń projektu,
- Zespół ITS: Mikołaj Kruszewski, Aleksandra Rodak, Anna Niedzicka,
- Zespół Politechniki Warszawskiej: Krystian Radlak, Bartłomiej Olber – omawiający automatyzację adnotacji danych w systemach percepcji pojazdów.
Zwieńczeniem sesji był panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli administracji, nauki i biznesu, moderowany przez prof. Andrzeja Świderskiego.
Sesja III: „Wyzwania techniczne i społeczne”, w której zaprezentowano m.in. wyniki badań z zakresu społecznej akceptacji AV i technologii symulacyjnych w przemyśle motoryzacyjnym (wystąpienia: Patryk Szwajkowski – Łukasiewicz–PIMOT, Anita Pollak – Uniwersytet Śląski, Piotr Mrozik – ROBOTEC.ai).
Sesja IV: poświęcona inicjatywom krajowym i projektom europejskim, w tym IMPROVA i FitDrive. Prelegentami byli m.in.:
- Justin Hidalgo (IDIADA),
- Lars Akkermans (Flemish Government),
- Simona Roka (IDIADA),
- John Lepine, były prezes EFA.
Pokazy i wystawy
Jednym z najbardziej oczekiwanych elementów konferencji były pokazy dynamiczne i statyczne pojazdów autonomicznych oraz specjalistycznego oprzyrządowania, które odbyły się trzykrotnie w ciągu dnia. Uczestnicy mogli z bliska przyjrzeć się technologiom AV w ruchu – w kontrolowanych warunkach testowych.
W specjalnie przygotowanej strefie wystawienniczej zaprezentowano m.in.:
- platformy testowe do systemów ADAS,
- rozwiązania z zakresu symulacji i automatycznej analizy danych,
- narzędzia do mapowania i adnotacji,
- urządzenia do monitorowania kierowców i otoczenia pojazdu.
Szczególne miejsce zajęła wystawa „Autonomiczna przyszłość transportu drogowego. AV-POLAND 2025”, ukazująca kierunki rozwoju i wdrażania technologii AV w Polsce i Europie.
Międzynarodowy wymiar
Dzięki tłumaczeniu symultanicznemu w języku angielskim, AV-POLAND 2025 miało wyraźnie międzynarodowy charakter, przyciągając ekspertów z czołowych europejskich instytucji badawczych i firm technologicznych. Dużą wartość miała przestrzeń networkingowa, która sprzyjała wymianie doświadczeń, kontaktów i inicjowaniu współpracy pomiędzy sektorem nauki, przemysłu i administracji.
AV-POLAND 2025 potwierdziła swoją pozycję jako platforma wymiany wiedzy i inspiracji dla wszystkich, którzy pracują nad przyszłością autonomicznej mobilności. Kolejna edycja już za rok – a tymczasem Instytut Transportu Samochodowego kontynuuje swoje zaangażowanie w rozwój bezpiecznego i nowoczesnego transportu drogowego w Polsce.
Wydarzenie wsparli:
- Ministerstwo Infrastruktury,
- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
- Ministerstwo Cyfryzacji,
- Marszałek Województwa Mazowieckiego,
- Narodowe Centrum Badań i Rozwoju,
a także europejscy i globalni gracze tacy jak:
- DEWESoft,
- Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji,
- Applus Idiada,
- Avallo,
- AVL,
- GlobalLogic – A Hitachi Group Company,
- Autonomia,
- Search – Safety Engineering Research,
- BLEES,
- Autonomous Systems,
- Skoda Auto Szkoła,
- Robotec.ai.
Patronat medialny na konferencją objęły:
- TVP Info,
- TVP3 Regiony,
- Polskie Radio Kierowców,
- Polska Agencja Prasowa.