AV-POLAND 2025 – relacja z konferencji

12 czerwca 2025 roku w siedzibie Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie odbyła się IV edycja międzynarodowej konferencji AV-POLAND 2025 – najważniejszego wydarzenia poświęconego automatyzacji transportu drogowego w Polsce. Hasłem przewodnim tegorocznego spotkania było: „FEEL THE FUTURE, FEEL THE AUTOMATION”.

Wydarzenie, organizowane przez Instytut Transportu Samochodowego oraz Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych, zgromadziło ekspertów, naukowców, przedstawicieli administracji publicznej, biznesu i międzynarodowych organizacji działających na rzecz rozwoju pojazdów autonomicznych (AV) i połączonych (CAD).

Wystąpienia i sesje tematyczne

Konferencję otworzył Stanisław Bukowiec, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. W wystąpieniu powitalnym głos zabrali także: Marcin Ślęzak, Dyrektor ITS i Kierownik Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych, Małgorzata Pełka, Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego, oraz Renata Rychter, Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego MI, która omówiła zmiany legislacyjne wspierające rozwój AV w Polsce.

Uczestnicy konferencji mieli okazję wysłuchać czterech sesji tematycznych:

Sesja I: „Aktualne trendy technologiczne – implementacja – doświadczenia z wdrożeń”, z udziałem ekspertów takich jak Mikołaj Małecki (DEVESoft), Joan Costa Martinez (IDIADA) i Andrea Conti (AVL).

Sesja II: w całości poświęcona projektowi DARTS-PL, realizowanemu przez Instytut Transportu Samochodowego i Politechnikę Warszawską na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury. Projekt zakłada stworzenie bazy scenariuszy testowych dla pojazdów autonomicznych, uwzględniających realia polskiej infrastruktury drogowej. Wystąpienia przedstawili m.in.:

  • Adrian Mazur (MI) – o roli nowoczesnej mobilności w strategii transportowej Polski,
  • Marcin Ślęzak (ITS) – wprowadzenie do założeń projektu,
  • Zespół ITS: Mikołaj Kruszewski, Aleksandra Rodak, Anna Niedzicka,
  • Zespół Politechniki Warszawskiej: Krystian Radlak, Bartłomiej Olber – omawiający automatyzację adnotacji danych w systemach percepcji pojazdów.

Zwieńczeniem sesji był panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli administracji, nauki i biznesu, moderowany przez prof. Andrzeja Świderskiego.

Sesja III: „Wyzwania techniczne i społeczne”, w której zaprezentowano m.in. wyniki badań z zakresu społecznej akceptacji AV i technologii symulacyjnych w przemyśle motoryzacyjnym (wystąpienia: Patryk Szwajkowski – Łukasiewicz–PIMOT, Anita Pollak – Uniwersytet Śląski, Piotr Mrozik – ROBOTEC.ai).

Sesja IV: poświęcona inicjatywom krajowym i projektom europejskim, w tym IMPROVA i FitDrive. Prelegentami byli m.in.:

  • Justin Hidalgo (IDIADA),
  • Lars Akkermans (Flemish Government),
  • Simona Roka (IDIADA),
  • John Lepine, były prezes EFA.

Pokazy i wystawy

Jednym z najbardziej oczekiwanych elementów konferencji były pokazy dynamiczne i statyczne pojazdów autonomicznych oraz specjalistycznego oprzyrządowania, które odbyły się trzykrotnie w ciągu dnia. Uczestnicy mogli z bliska przyjrzeć się technologiom AV w ruchu – w kontrolowanych warunkach testowych.

W specjalnie przygotowanej strefie wystawienniczej zaprezentowano m.in.:

  • platformy testowe do systemów ADAS,
  • rozwiązania z zakresu symulacji i automatycznej analizy danych,
  • narzędzia do mapowania i adnotacji,
  • urządzenia do monitorowania kierowców i otoczenia pojazdu.

Szczególne miejsce zajęła wystawa „Autonomiczna przyszłość transportu drogowego. AV-POLAND 2025”, ukazująca kierunki rozwoju i wdrażania technologii AV w Polsce i Europie.

Międzynarodowy wymiar

Dzięki tłumaczeniu symultanicznemu w języku angielskim, AV-POLAND 2025 miało wyraźnie międzynarodowy charakter, przyciągając ekspertów z czołowych europejskich instytucji badawczych i firm technologicznych. Dużą wartość miała przestrzeń networkingowa, która sprzyjała wymianie doświadczeń, kontaktów i inicjowaniu współpracy pomiędzy sektorem nauki, przemysłu i administracji.

AV-POLAND 2025 potwierdziła swoją pozycję jako platforma wymiany wiedzy i inspiracji dla wszystkich, którzy pracują nad przyszłością autonomicznej mobilności. Kolejna edycja już za rok – a tymczasem Instytut Transportu Samochodowego kontynuuje swoje zaangażowanie w rozwój bezpiecznego i nowoczesnego transportu drogowego w Polsce.

Wydarzenie wsparli: 

  • Ministerstwo Infrastruktury, 
  • Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 
  • Ministerstwo Cyfryzacji, 
  • Marszałek Województwa Mazowieckiego, 
  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, 

a także europejscy i globalni gracze tacy jak: 

  • DEWESoft, 
  • Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji,
  • Applus Idiada,
  • Avallo,
  • AVL,
  • GlobalLogic – A Hitachi Group Company, 
  • Autonomia, 
  • Search – Safety Engineering Research, 
  • BLEES, 
  • Autonomous Systems, 
  • Skoda Auto Szkoła,
  • Robotec.ai.

Patronat medialny na konferencją objęły: 

  • TVP Info,
  • TVP3 Regiony,
  • Polskie Radio Kierowców,
  • Polska Agencja Prasowa.

 

Używamy plików cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych, identyfikacyjnych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu i jednocześnie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zawsze możesz zmienić swoje ustawienia przeglądarki wyłączając obsługę cookies. Informujemy, że wyłączenie plików cookies, utrudni korzystanie z naszej witryny lub może uniemożliwić jej poprawne działanie na Twojej przeglądarce.
Zgadzam się
close