Naukowcy z Uniwersytetu w Virginii z wizytą w ITS
Instytut Transportu Samochodowego gościł naukowców z Uniwersytetu w Virginii (Stany Zjednoczone). Do Warszawy przyjechali prof. Matthew Panzer, Prorektor School of Engineering and Applied Science, ekspert w dziedzinie biomechaniki urazów i bezpieczeństwa pojazdów, a także dr Bronisław Gepner, absolwent Politechniki Warszawskiej i obecnie profesor w Center for Applied Biomechanics, specjalizujący się w modelowaniu ciała ludzkiego oraz badaniach nad ochroną pieszych i kierowców.
Goście przedstawili działalność Center for Applied Biomechanics, największego akademickiego laboratorium biomechaniki urazów na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem badań nad bezpieczeństwem pasażerów i pieszych, urazami wojskowymi, biomechaniką sportową oraz nowoczesnym modelowaniem komputerowym. Podkreślili też znaczenie wyników badań centrum dla polityk bezpieczeństwa ruchu drogowego i regulacji w USA.
W trakcie wizyty amerykańscy badacze zwiedzili także dwa laboratoria ITS: Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (CBR) oraz Centrum Telematyki Transportu (CTT) - zapoznali się m.in. z zapleczem badawczym oraz z Polskim Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, które dostarcza i analizuje dane o wypadkach drogowych w Polsce, a także udostępnia wyniki krajowych i międzynarodowych badań naukowych w zakresie brd.
Ważną częścią spotkania były rozmowy z polskimi pracownikami naukowymi. Dyskutowano o doświadczeniach rodzimych i amerykańskich w zakresie wdrażania nowatorskich technologii telematycznych w transporcie, rozwoju metod monitorowania zachowań kierowców oraz o działaniach poprawiających bezpieczeństwo na drogach. ITS przedstawił m.in. wnioski płynące z trzech europejskich projektów, w które zaangażowany jest Instytut, tj. Baseline, ESRA oraz Trendline. Projekt Trendline (Collection of Key Performance Indicators KPIs for road safety) jest realizowany w 25 państwach członkowskich UE i jest kontynuacją wcześniejszego projektu Baseline. W projektach przeprowadzone zostały badania zachowań uczestników ruchu drogowego w celu wyznaczenia kluczowych wskaźników efektywności działań w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego. Celem obu projektów jest wspieranie rządów krajów członkowskich UE w zbieraniu i raportowaniu tych wskaźników. Ponadto omówiono założenia projektu ESRA - czyli globalnych badań ankietowych prowadzonych wśród uczestników ruchu drogowego dotyczących bezpieczeństwa i mobilności, w których Instytut uczestniczy od lat 90.
Omówiono również działalność ekspercką i badawczo-rozwojową Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych (CK:PAP). Następnie przedstawiono badania prowadzone z użyciem wysokiej klasy symulatorów jazdy, dotyczące zmęczenia, senności, procesów przekazywania kontroli pomiędzy kierowcą a systemami automatyzacji oraz szkolenia kierowców.
Uczestnicy spotkania mieli okazje zapoznać się także z zakresem projektów prowadzonych przez pracowników Instytutu - przedstawiono założenia projektu DARTS, w ramach którego rozwijana jest międzynarodowa baza danych do badań nad pojazdami autonomicznymi i połączonymi. Zademonstrowano również platformę pomiarową 360 zakupioną w projekcie, prezentując jej możliwości analityczne.
Istotnymi punktami w dyskusji było omówienie projektów ITS skupiających się na bezpieczeństwie ruchu drogowego oraz konsekwencjach wypadków drogowych. Przedstawiono założenia i cele międzynarodowego projektu IMPROVA (Improved Road Safety for Older Vulnerable Road Users), którego celem jest poprawa bezpieczeństwa drogowego poprzez zajęcie się złożonym problemem długoterminowych konsekwencji (LTC) wynikających z wypadków drogowych.
Podczas wizyty podkreślano także znaczenie badań interdyscyplinarnych – w tym przypadku łączących inżynierię, psychologię i medycynę – które pozwalają lepiej zrozumieć zachowania uczestników ruchu i opracowywać skuteczniejsze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa. Wspomniano również o zasadności międzynarodowej współpracy w kilku kluczowych obszarach, takich jak wykorzystanie modeli komputerowych i danych symulatorowych w ocenie ryzyka wypadków, badań nad systemami wspomagania kierowcy (ADAS) i pojazdami autonomicznymi oraz analizach biomechaniki urazów i bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.
Spotkanie w ITS było też okazją do nawiązania kontaktów między zespołami badawczymi z Polski i USA. Uczestnicy podkreślali, że dalsza wymiana doświadczeń oraz wspólne projekty badawcze mogą w przyszłości przyczynić się do kreowania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego zarówno w Europie, jak i za Oceanem.