Bezpieczeństwo na drogach: drugi rok z rzędu Europa jest na dobrej drodze do osiągnięcia celu

Rok 2013 jest drugim rokiem z rzędu, w którym odnotowano znaczny spadek liczby ofiar śmiertelnych na europejskich drogach. Według wstępnych danych liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych zmniejszyła się o 8 proc. w porównaniu z rokiem 2012, po tym jak spadła o 9 proc.% w latach 2011-2012. Oznacza to, że UE jest obecnie na dobrej drodze do osiągnięcia celu strategicznego, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w latach 2010-2020. Zapewnienie bezpieczeństwa na drogach stanowi jeden z największych sukcesów Europy. Spadek o 17 proc. od 2010 r. oznacza ocalenie około 9 tys. istnień ludzkich.

Statystyki dla poszczególnych krajów (zob. tabela poniżej) pokazują, że między poszczególnymi państwami członkowskimi UE występują znaczne różnice pod względem liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W przeliczeniu na milion mieszkańców w UE odnotowano średnio 52 ofiary śmiertelne wypadków drogowych. Kraje o najniższej liczbie ofiar śmiertelnych wypadków drogowych to: Wielka Brytania, Szwecja, Niderlandy i Dania, gdzie odnotowuje się około 30 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. Swoją pozycję na liście poprawiły zwłaszcza Hiszpania, Niemcy i Słowacja, przesuwając się w kierunku stałej czołówki.

Zaledwie kilka lat temu, w 2011 r., postęp w spadku ofiar śmiertelnych wypadków drogowych spadł do zaledwie 2 proc. Jednakże spadek o 9 proc. w 2012 r. i o 8 proc. w 2013 r. oznacza, że państwa członkowskie wracają na drogę do osiągnięcia celu strategicznego.

Państwa członkowskie, które poczyniły pewne postępy, ale w których liczba ofiar śmiertelnych na drogach nadal jest znacznie wyższa niż średnia UE (Polska, Bułgaria, Chorwacja, Łotwa, Litwa i Grecja) zachęca się do podwojenia wysiłków. Warto zwrócić uwagę na Łotwę, gdzie sytuacja bezpieczeństwa na drogach niestety wcale się nie poprawiła w ciągu ostatniego roku. Liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych wzrosła również na Malcie i w Luksemburgu, chociaż całkowite liczby w tych krajach są tak małe, że duże wahania z jednego roku na drugi nie są statystycznie istotne.

Inną niepokojącą cechą statystyk jest sytuacja najbardziej narażonych użytkowników dróg. Liczba zabitych pieszych spada w mniejszym stopniu niż oczekiwano, a liczba zabitych rowerzystów od niedawna nawet rośnie. Wynika to częściowo z faktu, że coraz więcej osób porusza się po drogach rowerem. Zachęcanie społeczeństwa do częstszego korzystania z roweru niż z samochodu jest wyzwaniem dla państw członkowskich. Muszą one jednak zapewnić, że to przejście z samochodu na rower będzie bezpieczne.

Dane statystyczne dla poszczególnych państw członkowskich dotyczące liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w 2013 r.

 

Liczba ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców (współczynnik śmiertelności w wypadkach drogowych)

Zmiana całkowitej liczby ofiar śmiertelnych

2001

2010

2012

2013

2010-2013

2011-2012

2012-2013

Belgia

145

77

70

65

-15%

-11%

-7%

Bułgaria

124

105

82

82

-22%

-8%

0%

Republika Czeska

130

77

71

63

-19%

-4%

-12%

Dania

81

46

30

32

-30%

-24%

8%

Niemcy

85

45

44

41

-9%

-10%

-7%

Estonia

146

59

65

61

3%

-14%

-7%

Irlandia

107

47

35

42

-11%

-13%

19%

Grecja

172

112

92

81

-28%

-10%

-12%

Hiszpania

136

53

41

37

-30%

-8%

-10%

Francja

134

62

56

50

-19%

-8%

-11%

Chorwacja

146

99

91

86

-14%

-7%

-6%

Włochy

125

70

62

58

-17%

-5%

-6%

Cypr

140

73

61

53

-28%

-28%

-14%

Łotwa

236

103

85

86

-17%

-1%

1%

Litwa

202

95

99

85

-11%

2%

-15%

Luksemburg

159

64

66

87

36%

3%

32%

Węgry

121

74

61

59

-20%

-5%

-2%

Malta

41

36

27

54

50%

-48%

100%

Niderlandy

62

32

34

-

6%

3%

-

Austria

119

66

63

54

-19%

2%

-15%

Polska

145

102

93

87

-15%

-15%

-6%

Portugalia

163

80

68

62

-23%

-19%

-9%

Rumunia

109

117

101

92

-21%

1%

-9%

Słowenia

140

67

63

61

-10%

-8%

-4%

Słowacja

114

69

55

42

-39%

-9%

-24%

Finlandia

84

51

47

48

-5%

-13%

3%

Szwecja

66

28

30

28

-1%

-11%

-7%

Zjednoczone Królestwo

61

30

29

29

-4%

-8%

-1%

UE 

113 

62 

56

52 

-17% 

-9%

-8% 


Unijny program działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020

W europejskim programie działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020 wyznaczono cel zakładający zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Europie o połowę w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Zawiera on ambitne propozycje dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa pojazdów, infrastruktury i zachowania użytkowników dróg.

Ostatnie główne inicjatywy obejmują np. nowe europejskie prawo jazdy oraz wejście w życie dyrektywy w sprawie egzekwowania transgranicznego w zakresie ścigania wykroczeń drogowych ponad granicami państw. Parlament Europejski przyjął wniosek w sprawie poprawy kontroli technicznej samochodów. Podjęto ponadto działania w kierunku opracowania strategii zmniejszenia liczby osób poważnie rannych w ruchu drogowym

W związku z ubiegłorocznym przełomem, jakim było opracowanie nowej wspólnej definicji poważnych obrażeń odniesionych w wypadkach drogowych, państwa członkowskie UE zaczęły gromadzić pierwsze dane dotyczące nowej definicji. Dane zebrane w 2014 r. powinny zostać udostępnione na początku 2015 r. Następnie będzie można rozpocząć prace nad celem zmniejszenia liczby osób poważnie rannych w ruchu drogowym.

Oczekuje się, że strategiczny cel ograniczenia poważnych obrażeń odniesionych w ruchu drogowym zostanie przyjęty od 2015 r.

 

Źródło: europa.eu

Używamy plików cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych, identyfikacyjnych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu i jednocześnie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zawsze możesz zmienić swoje ustawienia przeglądarki wyłączając obsługę cookies. Informujemy, że wyłączenie plików cookies, utrudni korzystanie z naszej witryny lub może uniemożliwić jej poprawne działanie na Twojej przeglądarce.
Zgadzam się
close