Baza laboratoryjna
Centrum dysponuje unikatową bazą laboratoryjną:
Symulator samochodu osobowego AS1200-6. Wysokiej klasy urządzenie przeznaczone do badania kierowców w zakresie wpływu istotnych dla funkcjonowania w ruchu drogowym czynników związanych z kierowcą, infrastrukturą drogową i pojazdem. Przy wykorzystaniu symulatora AS1200-6 w Centrum prowadzone są badania naukowe m.in. oznakowania dróg, komunikacji infrastruktura-pojazd, systemów autonomizujących jazdę w transporcie drogowym, modelowania zachowań kierowców na danym segmencie drogi, ergonomii kokpitu czy dodatkowych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Symulator Samochodu Ciężarowego i Autobusu. To wysokiej klasy symulator wykorzystywany do doskonalenia umiejętności jazdy w trudnych warunkach, a z uwagi na zaawansowane możliwości pomiarowe, służy do badań infrastruktury drogowej, tworzenia modeli kierujących pojazdem i rekonstrukcji wypadków drogowych, co wpływa na poprawę bezpieczeństwa. Symulator znajduje również zastosowanie do badań kierowców w zakresie wpływu różnego rodzaju dysfunkcji na zdolność do prowadzenia pojazdów ciężarowych i autobusów.
Symulator jazdy VR. Symulator niskiej klasy, wykorzystujący technologię wirtualnej rzeczywistości, z pomocą którego jesteśmy w stanie symulować zarówno jazdę pojazdu osobowego, jak i ciężarowego. Do prezentacji środowiska wirtualnego wykorzystujemy zestawy stacjonarne i mobilne. W swojej ofercie posiadamy takie urządzenia jak: HTC Vive Pro, Oculus Rift, czy Samsung Gear VR. Badania, jakie aktualnie prowadzone są w naszym Centrum dotyczą weryfikacji możliwości wykorzystania współczesnych technik rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej w szkoleniach kierowców, a także czynników związanych z chorobą symulacyjną.
Okulograf stacjonarny Smart Eye Pro umożliwia śledzenie zachowania kierowcy podczas jazdy samochodem. System cechuje możliwość śledzenia nie tylko ruchów gałek ocznych, ale także ruchów głowy, zmian rozmiarów źrenicy oka, mrugania i innych. To najlepsze na rynku rozwiązanie zapewniające pełną kontrolę nad zakresem pola widzenia osoby badanej – nawet do 360°. Umożliwia wykorzystanie do 8 kamer śledzących ruchy gałek ocznych. Możliwości badania nie ograniczają się tylko do samego ekranu monitora, ale umożliwiają także badanie interakcji z obiektami w otoczeniu, jak również w interakcji z innymi osobami.
Okulograf mobilny SensoMotoric Instrument EyeTracking Glasses (SMI ETG). System eyetrackingowy wykorzystywany jest do analizy zachowań wzrokowych kierowców w czasie prowadzenia pojazdu. Pozwala na obserwację i opis schematów oraz wzorców spostrzegania sytuacji drogowej przez kierowcę. Za jego pomocą możliwe jest m.in. śledzenie obiektów, na których kierowca koncentruje uwagę, ustalanie kolejności ich postrzegania oraz czynników, które odwracają uwagę i wzrok kierowcy od obiektów istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy.
SMI iViewX™Hi-Speed500/1250, przeznaczone do badań okulograficznych bezdotykową metodą optyczną. Urządzenie należy do systemów statycznych, w których głowa osoby badanej pozostaje w bezruchu, co pozwala na znaczące zwiększenie dokładności pomiarów. Urządzenie umożliwia badanie pojedynczego, wybranego oka z częstotliwością 1250Hz, lub obu gałek ocznych z częstotliwością 500 Hz. Typowa dokładność pomiarów przyjmuje wartości poniżej 0,01°. Latencja przetwarzania wynosi poniżej 0,5 milisekundy, a całego systemu poniżej 2 milisekund. System charakteryzuje się wysoką tolerancją na okulary i szkła kontaktowe. System pozwala mierzyć pozycję wzroku (współrzędna pozioma i pionowa) w pikselach lub milimetrach oraz średnicę źrenicy (pomiar relatywny i absolutny). Wysoka częstotliwość działania systemu daje również możliwość rejestrowania ruchów oka, niemożliwych do zarejestrowania w innych systemach. System umożliwia dokładną rejestrację parametrów tzw. sakkad, tj. ruchu związanego ze zmianą obiektu obserwacji oraz mikroruchów, tj. drgań oka o częstotliwości około 90Hz.
Statyczny manekin pieszego prezentuje sylwetkę typowego, stojącego dorosłego pieszego. Konstrukcja manekina umożliwia założenie dowolnej odzieży na niego. Jest to warunek konieczny w przypadku chęci przebadania wpływu ubioru na rozpoznawalność pieszego przez systemy bezpieczeństwa pojazdu. Manekin został wykonany z wysokowytrzymałej pianki oraz pozbawiony został elementów twardych i sztywnych. Taka konstrukcja umożliwia zderzenie z samochodem osobowym przy prędkości nawet 60 km/h. Manekin dostarczany jest ze stabilną podstawą montażową dzięki której, możliwy jest szybki ponowny montaż po przeprowadzonej próbie zderzeniowej.
Statyczna makieta pojazdu odpowiada makiecie EVT i podobnie jak ona przedstawia tył typowego samochodu osobowego oraz jest odpowiednia do badania wszystkich technologii wykorzystywanych w systemach wykrywania kolizji. Wykonana jest z lekkich materiałów istotnie zmniejszających prawdopodobieństwo uszkodzenia pojazdu uderzającego.